Colin Edwards, die afgelopen week de vierde tijd wist te realiseren tijden de test in Sepang, beweert dat Yamaha de M1 precies op de juiste punten heeft weten te verbeteren. Tevens heeft de Amerikaan het geheim van de Bridgestone banden ontrafeld.
Yamaha Tech 3 rijder Colin Edwards was na de driedaagse test op Sepang vol lof over de nieuwe Yamaha M1 maar ook over de nieuwe Bridgestone banden, waar volgens de Texaan wel een trucje voor nodig is.
"Yamaha wist hoe ze de motor beter konden maken, vooral in combinatie met de Bridgestone banden omdat Valentino die vorig jaar gebruikte. De motor is iets anders dan waar ik het afgelopen jaar mee geëindigd ben maar doet het fantastisch," vertelde Edwards in een interview met Crash.net.
"We kwamen in Sepang en op de eerste dag hebben we helemaal niets veranderd. Op de tweede dag hebben we wat kleine aanpassingen gedaan maar zelfs na drie dagen gebruikten we min of meer dezelfde afstelling. We hebben alleen de afstelling verfijnd en dat blijkt te werken."
Volgens Edwards is het dichten van de ‘gaten’ in de vermogensafgifte de belangrijkste verbetering geweest, de 800cc M1 reageert nu meer zoals de 990cc machine deed.
"We hadden wat meer vermogen bij het uitkomen van de bochten nodig. We reden vorig jaar in de bochten aardig op de limiet om de motor op de juiste toeren te houden voor bij het uitkomen van de bocht. Het was moeilijk om met iemand te vechten want als ze in de weg reden dan kwam je buiten het ideale toerental terecht. Yamaha heeft juist daar aan gewerkt en nu kan je zelfs een foutje maken zonder vermogen te verliezen."
Edwards reed in Sepang pas voor de tweede keer met de Bridgestone banden nadat het team de test in Valencia aan zich voorbij had laten gaan. In Jerez ging het nog niet super maar Edwards zegt nu het geheim gevonden te hebben.
"Ik heb tien of elf jaar met Michelin’s gereden, in Jerez reed ik alsof ik nog steeds op Michelin’s reed en dat werkte niet. Er is een trucje, een geheimpje, voor het rijden met de Bridgestones, om er alles uit te kunnen halen. Er is een techniek voor maar ik houd dat lekker voor mezelf. Ik ben er achter gekomen door te kijken en ben daarna gaan experimenteren. De enige hint die ik geef is dat het met de voorbanden te maken heeft."
Verder liet Edwards aan MCN weten dat het nieuwe bandenreglement een hoop stress weg neemt. Er kan nu meer tijd worden besteed aan het afstellen van de machine in plaats van het testen van banden.
"Ik kan me nu concentreren op de baan op gaan en kwalitatieve ronden te rijden. Ik begrijp niet dat ze dit niet al veel langer gelden hebben ingevoerd. Je hoeft je leven niet meer te riskeren om banden te testen waarvan je niet weet of het wel of niet werkt. Bridgestone heeft alleen banden beschikbaar gemaakt waarvan ze weten dat ze werken, nu kunnen we ons concentreren op het goed afstellen van de motor. Dat is veel makkelijker en werkt prima," aldus Edwards.