MotoGP: Meer bekend over vervanging 250cc klasse

201

Vanaf 2011 wordt de 250cc tweetakt klasse vervangen voor een 600cc viertakt klasse. Er waren eerder al wat summiere details bekend gemaakt maar inmiddels is er een reglement en dat werd eerder vandaag door de FIM vrijgegeven.

Eerder dit jaar werden al enkele details bekend met betrekking tot de nieuwe 600cc viertakt klasse en sindsdien is er hard aan gewerkt om een volledig reglement te krijgen. Na goedkeuring door de Grand Prix commissie eerder deze week in Barcelona heeft de FIM het reglement vrijgegeven.







Dat het 250cc kampioenschap vanaf 2011 geen 250cc klasse meer genoemd kan worden spreekt voor zich en inmiddels is ook bekend hoe de nieuwe klasse zal gaan heten: Moto2.

In dit kampioenschap zullen machines met een maximale cilinderinhoud van 600cc mogen rijden, de machines mogen maximaal bestaan uit vier cilinders. Verder mag een viercilinder blok maximaal 16.000 toeren draaien, voor drie cilinder machines is dat 15.500 toeren en 15.000 toeren voor twee cilinder machines, deze machines mogen respectievelijk maximaal 135, 130 en 125 kg wegen.

Pneumatische klepveren, ovale zuigers en carbon remschijven zijn verboden en de teams zullen gebruik moeten maken van een standaard ECU.

Het rijwielgedeelte is in principe een prototype en het ontwerp en de constructie daarvan moet vallen binnen het technisch reglement van de FIM. Het is dus niet toegestaan om frame, swing-arm, tank, zitgedeelte en stroomlijn van een productie model te gebruiken.