Normaalgesproken zou deze week voor de Nederlandse wegrace liefhebbers in het teken staan van de Dutch TT. Vanwege de uitbraak van het coronavirus kan het evenement helaas niet doorgaan. Om toch een beetje de TT-sfeer te proeven plaatst de Racesport.nl redactie dagelijks een aantal TT Specials. In één van deze dagelijkse specials, genaamd ‘Hoe is het met?’ stellen we zeven voormalige Nederlandse TT-winnaars of deelnemers een aantal (dezelfde) vragen. In deze achtste en afsluitende editie: Egbert Streuer.
In de rubriek ‘Hoe is het met?’ stellen we zeven voormalige TT-winnaars of deelnemers een aantal vragen over hun wegrace carrière, hun hoogte en dieptepunten als coureur, het aantal TT-starts, hun leukste TT-ervaring en hun leven na het beëindigen van hun wegrace carrière.
Waar zijn ze gebleven, onze Nederlandse TT-helden van weleer. Vandaag is het de beurt aan: Egbert Streuer.
Wie is Egbert Streuer?
- Naam: Egbert Streuer
- Bijnaam: Lucky Streuer (uit nood geboren vanwege verbod op tabaksreclame)
- Geboren op: 01-02-1954
- Woonplaats: Grolloo
- Huidige beroep: metaalbewerking – technicus
- Start wegrace carrière: 1978
- Actief geweest in: Zijspanklasse
- Aantal Dutch TT starts: 15
- Hoogtepunt: eerste WK -titel en eerste Dutch TT-zege
- Dieptepunt: heb aantal keren te maken gehad met een zweepslag tijdens de raceweekenden, dat waren wel dieptepunten en mindere dingen zeg maar. Maar dit valt in het niets, al staat dat wel los van de races en dat was na mijn racecarrière, bij het veel te vroeg overlijden van Bernhard Schnieders en Johan van de Kaap – twee van mijn bakkenisten. Dat waren voor mij echt dieptepunten.
- Favoriete circuit: Silverstone – Francorchamps
- Einde wegrace carrière: 1992
- Facebook: –
- Twitter: –
- Instagram: –
Allereerst de belangrijkste vraag in deze bijzondere tijd, hoe staat het met jouw gezondheid en de mensen in jouw omgeving?
Allemaal gezond, geen problemen in mijn omgeving.
Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?
Via de techniek, Jan Ubels deed aan wegrace en hielp hem destijds. Eerst als monteur en vanuit daar ik me steeds meer gaan verdiepen in de techniek. Vervolgens wilde ik zelf ook graag gaan racen, maar ik studeerde nog en had er dus het geld niet voor. Mijn goede vriend Johan van de Kaap wilde zelf ook wel gaan racen. Hij vatte het plan op om zijn auto te verkopen om zo het budget bij elkaar te krijgen. Maar omdat we beiden graag wilde racen werd het een zijspan, ik achter het stuur en hij als passagier.
Het is de week van de Dutch TT, de negentigste editie die vanwege de uitbraak van het coronavirus niet door kan gaan. Je hebt 15 keer aan de start gestaan. Hoe heb je deze races voor jezelf beleefd?
Extra belasting, veel media, sponsors uitnodigen en heel veel extra regelen in vergelijking met andere races.
Wat is je beste klassering tijdens de Dutch TT, in welk jaar en in welke klasse?
Winst in 1987 .
Welke editie van de Dutch TT is je het meest bijgebleven?
Dat zijn er eigenlijk twee. De eerste overwinning tijdens de TT was natuurlijk heel erg mooi en een opluchting dat het eindelijk gelukt was. Maar ook in 1991 hebben we in Assen weten te winnen. Op zich was die overwinning mooier als we puur naar de race kijken. We verprutsten toen onze start, moesten ons terug zien te knokken vanaf de 20e plaats. Bij het ingaan van de laatste ronde wisten we de leiding over te nemen, dit tot groot genoegen van het publiek. In de laatste ronde stroomde het publiek echter de baan op en werd de race vroegtijdig afgevlagd. We hadden dus net op tijd de leiding overgenomen want de voorlaatste ronde werd geteld als uitslag.
Wat is je leukste ervaring tijdens de Dutch TT ten tijde dat jezelf aan de start stond?
De gezelligheid en de vele leuke mensen en het sfeertje. Met name de sfeer na de race, gezellig met z’n allen een biertje drinken in één van de pitboxen, hier heb ik echt van genoten altijd.
Bezoek je, nu jezelf niet meer actief bent als coureur, nog jaarlijks of regelmatig de Dutch TT?
Ja, als het enigszins kan zijn we er elk jaar gewoon van de partij.
Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?
Inzicht op technisch gebied, we moesten in onze tijd alles zelf maken. Tunen, materiaalkeuzes etc. Daar heb ik heel veel van geleerd, daarnaast een schat aan levenservaring.
Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?
In ben verder gegaan in de techniek, metaalbewerking en dan met name precisie draai – en vreeswerk.
Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?
Zoon Bennie en onze aanstaande schoondochter Ilse vormen een zijspanduo, schoonzoon Kees Endeveld is actief in de zijspanklasse, kortom bij ons in de familie draait alles nog steeds om de zijspan racerij.
Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, en dan met name het MotoGP wereldkampioenschap?
Het is een hele andere wereld geworden, alles speelt zich nu af in de fabriek. Niet meer te vergelijken, met name op technisch gebied is het een heel ander spelletje geworden.
Als laatste vraag, wat is je leukste, meest vreemde of meest bijzondere TT-anekdote of ervaring naast de wedstrijd & trainingen?
Het wilde in eerste instantie niet lukken tijdens de TT, we hadden al een aantal keren aan de leiding gereden, maar elke keer ging het mis. De ontsteking begaf en ook een keer hadden we geen remblokken meer, altijd pech dus. Maar niet alleen wij op de baan hadden pech, op het moment dat wij een keer uitvielen sloeg ook in de VIP-ruimte van sponsor Lucky Strike het noodlot toe. Aangezien we ruim aan de leiding reden werd er op dat moment al een pyramide van champagne gebouwd om na afloop samen de overwinning te kunnen vieren. Wat denk je, op het moment dat wij uitvielen stortte in de VIP-box de hele pyramide in. Natuurlijk hebben we dat zelf niet meegemaakt, maar na afloop hebben we er samen en met ons allen wel hartelijk om kunnen lachen.
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App