Dat Yamaha de komende tijd een aantal belangrijke beslissingen zal nemen aangaande hun MotoGP project zal voor velen geen geheim meer zijn. Yamaha Motor Racing Managing Director Lin Jarvis staat voor een aantal lastige keuzes, keuzes waarbij de beslissing van Valentino Rossi om na 2020 wel of niet door te gaan, een cruciale rol zal spelen.
Sinds 2015 heeft Yamaha geen MotoGP wereldtitel meer weten te behalen. Er is Yamaha dan ook veel aan gelegen om daar in de toekomst verandering in te brengen. Om dit te kunnen bewerkstelligen heeft Yamaha niet alleen een competitieve machine nodig maar zal men ook een juiste keuze moeten maken wat betreft de rijders die men onder contract neemt.
Op dit moment betaalt Yamaha nog steeds de tol van een aantal keuzes die men heeft gemaakt op technisch gebied. Intern wordt er momenteel hard gewerkt om weer een competitieve Yamaha M1 te ontwikkelen waarmee men de strijd aan kan gaan met o.a. Honda en Ducati en de op dit moment ongenaakbare Marc Marquez.
Naast de ontwikkeling van een competitieve machine is men er bij Yamaha ook terdege van bewust dat de MotoGP transfermarkt de komende tijd volop zal losbarsten – nagenoeg alle huidige MotoGP contracten lopen aan het einde van het komend seizoen af – en dat men de juiste keuzes zal moeten maken aangaande het vastleggen van geschikte coureurs die in staat zullen zijn om Yamaha de zo felbegeerde successen te kunnen bezorgen.
In een gesprek met CNN heeft Yamaha Motor Racing Managing Director Lin Jarvis zich uitgelaten over de huidige situatie en de beslissingen die hem te wachten staan in de komende maanden, dit met de wetenschap dat Valentino Rossi (officieel) nog geen beslissing heeft genomen wat betreft zijn toekomst en dat Ducati er veel aan gelegen is om Maverick Viñales of Fabio Quartararo binnen te halen.
Lin Jarvis: “Als we kijken naar de huidige Yamaha prestaties dan denk ik dat er een aantal oorzaken zijn aan te wijzen, sommige op het gebied van de techniek maar sommigen op menselijk vlak. De opkomst van Marc Marquez moet daarnaast niet worden onderschat, want hij is echt een fenomeen, een talent, één van de buitencategorie zoals die af en toe boven komen drijven – net zoals Valentino in het verleden en zoals Lorenzo presteerde toen hij met ons in de koningsklasse debuteerde. Maar er dienen zich nieuwe talenten aan zoals nu b.v. het geval is met Fabio Quartararo. Fabio zal zich komend seizoen opnieuw moeten bewijzen en de lat voor zichzelf opnieuw hoger moeten leggen. Fabio’s potentieel is hoog en we willen graag dat hij bij Yamaha blijft, hij is zeker een groot talent voor de toekomst. “
Kortom, op dit moment heeft Yamaha drie coureurs binnen de gelederen, drie coureurs die op dit moment allen azen op de twee beschikbare plaatsen binnen het officiële Yamaha fabrieksteam voor 2021. Een legendarische veteraan, Valentino Rossi, een potentieel kampioen nog zonder wereldtitels, Maverick Vinales, en een rijzende ster op zoek naar de eerste overwinning, Fabio Quartararo.
Veel zal echter afhangen van de beslissing van ‘the Doctor. Op welk moment neemt de bekendste inwoner van Tavullia een beslissing over zijn toekomst als MotoGP coureur. Maar kan Yamaha zolang wachten of slaat Ducati eerder toe en weet men of Viñales of Quartararo over te halen om in te gaan op een lucratief aanbod? Stel dat dit het geval is en Rossi maakt vervolgens bekend om zijn helm na 2020 aan de wilgen te hangen, dan kan het zo maar eens zijn dat Yamaha concessies zal moeten doen wat betreft de tweede coureur binnen het team.
Lin Jarvis: “Maverick is absoluut een groot talent, toen hij in 2016 bij ons kwam was hij erg sterk, hij won bijna drie races en is momenteel weer in vorm. Valentino is een iconische coureur, nog steeds zeer competitief, maar we weten niet wat zijn toekomst zal zijn. We weten daarnaast niet of Maverick bij ons blijft, we weten niet of Fabio zal blijven, maar we zullen ons best doen om het sterkste pakket, samen met het satellietteam, samen te stellen.”
Nu heeft Rossi onlangs in de Italiaanse media al door laten schemeren dat, mocht hij na komend seizoen doorgaan, niet onwelwillend tegenover een overstap naar het Yamaha satellietteam staat. Natuurlijk moeten we deze uitspraak met een korreltje zout nemen en niet uit zijn verband rukken. Jarvis onderstreepte in het gesprek met CNN echter dat het niet correct zal zijn om hem zomaar in die rol te duwen.
Lin Jarvis: “Valentino is fabriekscoureur en zijn missie is nog steeds om races te winnen en kampioenschappen proberen te winnen. We zullen zien wat er in de toekomst gebeurt, afhankelijk van welke beslissing hij zelf neemt aangaande zijn carrière. De nieuwe M1, de nieuwe Michelin-banden, de komst van David Munoz als zijn nieuwe crewchief en zijn prestaties tijdens de eerste races, het zijn allemaal factoren die van invloed zijn op de beslissing om nog een keer een nieuw en zijn laatste contract te tekenen als MotoGP coureur. Maverick heeft zichzelf hervonden, ik hoop dat Valentino zichzelf ook zal hervinden met de reeds genoemde veranderingen.”
De grote vraag is nu wanneer het spel echt op de wagen gaat wat betreft de MotoGP transfermolen voor 2021. Op dit moment heeft alleen Tito Rabat een nog doorlopend contract op zak – de Spanjaard tekende halverwege het afgelopen seizoen een tweejarige overeenkomst (2021-2022) bij Reale Avintia Racing – en zal de rest van het veld na komend seizoen ergens een nieuw contract moeten zien te scoren. Een drukke periode dus voor de diverse managers, maar ook voor de vele mediavertegenwoordigers die er allen als de kippen bij willen zijn om ergens als eerste een transfernieuwtje te kunnen scoren.
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App