Aprilia met een nieuw 90° V4 motorblok naar Sepang Official MotoGP Test

384
Massimo-Rivola
Aprilia Racing CEO Massimo Rivola (l) in gesprek met Aleix Espargaró | foto© Aprilia Racing

Aprilia zal begin februari tijdens de eerste Official MotoGP Test van 2020 gebruik maken van een complete nieuwe krachtbron. De Italiaanse motorenfabrikant heeft namelijk een nieuw 90 graden V4 motorblok ontwikkeld voor haar MotoGP project. 

Aprilia, de kleinste in de MotoGP klasse actief zijnde motorfabrikant, zal dit jaar met de grootste technische verandering beginnen aan het MotoGP seizoen. Na het afgelopen seizoen veel terrein verloren te zijn en hun meerdere te hebben moeten erkennen in collega fabrikant KTM was het voor de motorenfabrikant uit het Italiaanse Noale tijd voor een ingrijpende verandering op technisch gebied.







Ondanks dat er nog niet veel informatie prijs wordt gegeven is het wel zeker dat de Italianen niet afgestapt zijn van het huidige concept – het type motorblok waar Aprilia sinds 2016 gebruik van maakte – en de afgelopen maanden hard gewerkt hebben aan de ontwikkeling en het bouwen van een nieuw nu 90-graden V4-motorblok, vergelijkbaar met de huidige krachtbron waarmee ook o.a. Honda en Ducati momenteel actief zijn in de koningsklasse.

De 90 graden V4-viercilinder verbetert de motorprestaties, niet alleen wat betreft de topsnelheid, maar tegelijkertijd ook de vertraging (motorrem). Aprilia hoopt met de switch naar een ander type krachtbron ongeveer 10% aan vermogen te kunnen winnen, hiermee zou de 2020 RS-GP komend seizoen maar liefst 280 pk moeten leveren.

Het afgelopen seizoen klaagden Aleix Espargaró en Andrea Iannone niet alleen over een gebrek aan topsnelheid, het tweetal kende daarnaast ook de nodige problemen bij het remmen aan het einde van de rechte stukken. Dit probleem was te wijten aan de inefficiëntie van de motorrem, maar de nieuwe V4 zou deze ook deze tekortkoming moeten oplossen.

Naast de grote verandering aan de krachtbron heeft Aprilia de afgelopen tijd ook veel tijd en energie gestopt in het verbeteren van de elektronica en aerodynamica. De komst van Andrea Iannone heeft afgelopen seizoen geleid tot vooruitgang op dit gebied, maar er is nog veel werk aan de winkel. Met name de bevindingen van de flamboyante Italiaan hebben ertoe geleidt dat Aprilia op dit moment veel investeert in nieuwe en verbeterde elektronica en aerodynamica componenten, zo heeft men onlangs een voormalig technisch expert op het gebied van aerodynamica van Ferrari in dienst genomen.

Op technisch vlak lijken de puzzelstukjes binnen Aprilia beetje bij beetje op hun plaats te vallen en lijkt men de juiste weg ingeslagen te zijn om een stap voorwaarts te maken en wie weet de oude gloriejaren van weleer te doen herleven. Saillant detail is echter wel dat uitgerekend Iannone er tijdens deze eerste test van 2020 niet bij zal zijn vanwege de dopingperikelen en de daarbij behorende voorlopige schorsing. Naast Aleix Espargaró, Aprilia MotoGP testcoureur Bradley Smith zal de Tsjech Karel Abraham in Sepang door Aprilia zo goed als zeker eenmalig ingezet worden als vervanger.

 



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App