Het gaat eindelijk gebeuren, Nicky Hayden zal tijdens de Britse Grand Prix op Donington Park met de RC212V met pneumatische klepveren rijden. Zijn teamgenoot Dani Pedrosa wilde de gok nog niet nemen.
De Amerikaanse Respol Honda rijder vond tijdens een test in Catalunya voldoende pluspunten om HRC te overtuigen dat hij in Engeland met het nieuwe motorblok mocht rijden.
Hayden zal dit weekend twee machines met het nieuwe motorblok tot zijn beschikking hebben en er zal in de vrachtwagen nog een derde motor met het meer conventionele kleppensysteem stand-by staan voor het geval er problemen optreden.
"Ik heb er flink op aangedrongen dat ik er gebruik van mocht maken. Honda is nog steeds niet heemaal tevreden met de topsnelheid en er zijn nog wat kleine problemen maar voor mij is het de moeite waard om het risico te nemen," vertelde Hayden. "Ik heb niets te verliezen en heb het gevoel dat ik gewoon iets moet proberen. De motor is nog niet makkelijk te berijden en op sommige punten kan het vermogen er agressief uitkomen maar ik ben altijd een rijder geweest die iets wil voelen als het gas open gedraaid word. Ik weet dat er in Barcelona nog wat problemen waren (Pedrosa had elektrische problemen) maar ze hebben er in Japan aan gewerkt en ze laten me er mee rijden."
Zijn teamgenoot Dani Pedrosa heeft wat meer te verliezen dan de wereldkampioen van 2006 en koos er voor om niet met het nieuwe blok te rijden.