Oranje boven in de MotoGP paddock: Arlan Holterman – Repsol Honda Team

606
arlan-holterman
Arlan Holterman | foto© Nico Schneider

Het MotoGP wereldkampioenschap komt van 28 t/m 30 juni op bezoek in Assen. Tijdens de Motul TT Assen is het niet alleen een thuiswedstrijd voor het Nederlandse NTS RW Racing GP, Bo Bendsneyder en Zonta van den Goorbergh maar ook voor tal van landgenoten die in de MotoGP paddock werkzaam zijn.

Jarno Janssen, Wilco Zeelenberg, Roelof Waninge, Frank Weeink, Peter Bom allemaal namen die regelmatig langskomen tijdens de Grand Prix weekenden. Maar naast deze reeks bekende namen werken er nog een groot aantal Nederlanders in de MotoGP paddock, Van crewchiefs, dataengineers, monteurs tot aan servicemedewerkers van pakken- en helmen leveranciers.







Een tiental van deze Nederlanders hebben we de afgelopen periode opgezocht in de paddock en allemaal (nagenoeg) dezelfde vragen gesteld. De komende dagen tot aan de 2019 editie van de Motul TT Assen zullen we dagelijks een landgenoot aan jullie voorstellen en in de spotlights zetten.

Vandaag: Arlan Holterman – FI Engineer voor Jorge Lorenzo bij het Repsol Honda Team

Naam: Arlan Holterman
Functie: FI Engineer voor Jorge Lorenzo bij het Repsol Honda Team

Sinds wanneer werkzaam in de MotoGP paddock:
2016 begonnen bij LCR Honda Team van Lucio Checcinello, sinds 2019 werkzaam bij Repsol Honda Team

Wat houdt je functie precies in:
Ik ben verantwoordelijk voor de afstelling van het motormanagement van de Repsol Honda RCV213 motorfiets van Jorge Lorenzo. Dit houdt in dat ik aan de hand van de data en Jorge’s commentaren de afstelling van bijvoorbeeld het vermogen, de motorrem, de traction control etc. aanpas om zo tot de best mogelijke prestaties te komen.

Hoe ziet een training /wedstrijddag er voor je uit:
Ons raceweekend begint altijd op woensdag. Woensdag en donderdag zijn onze zogenoemde set-up dagen. Woensdag ochtend bouwen we met zijn allen de pitbox op. Daarna hou ik mij tot vrijdagochtend bezig met het analyseren van de data van vorig jaar en ik prepareer de ‘start map’ voor het weekend. Ook heb ik diverse meetings met HRC, de crewchief en de rijder over onze aanpak voor het weekend.
De vrijdag, zaterdag en zondag zien er vrijwel hetzelfde uit. 2 uur voor de start van de eerste sessie in de ochtend zijn we in de pitbox, deze tijd benut ik om alle aangebrachte wijzigingen nog een keer te checken. Tijdens en na de sessies analyseer ik de verzamelde data en in combinatie met Jorge’s commentaren probeer ik dan de elektronische afstelling van de motor te verbeteren zodat Jorge de volgende run of sessie beter kan presteren.

Wat doe je tussen de Grand Prix weekenden:
Na een raceweekend heb ik over het algemeen 1.5 dag nodig om de race te analyseren en de rapportage voor HRC te maken. Daarnaast heb ik 1 dag nodig om het volgende race weekend voor te bereiden. De dagen die over blijven doe ik vooral lekker rustig aan, want de weekenden zijn erg veeleisend en ik vind het dan heerlijk om thuis te relaxen. De spaarzame vrije tijd die ik heb breng ik dan ook graag door met mijn vriendin en familie. Ook mag ik graag bezig zijn met mijn tweetakt motorfietsen

Met wie in de paddock ben je goede vrienden:
In het paddock kom je best wel wat mensen tegen met dezelfde passie voor het werk of die dezelfde hobby’s hebben, met deze mensen ga je dan over het algemeen ook meer om dan met anderen. Ik heb nog steeds zeer goed contact met mijn vorige team LCR Honda (Ze vragen me elk raceweekend nog om stroopwafels…..) en ik spreek Wilko Kleine (bandenman Nakagami) elk weekend wel een paar keer. We komen allebei bij Ten Kate Racing vandaan en kennen elkaar al lang dus dat schept wel een soort van band. Er zijn best veel Nederlanders die je in het paddock of vliegveld regelmatig tegen komt, er is dan altijd wel tijd voor een gezellig praatje.

Wie is jouw favoriete MotoGP coureur:
Ik heb eigenlijk geen favoriete coureur. Ik heb respect voor alle rijders. Ik heb afgelopen jaren met Cal Crutchlow gewerkt en moet zeggen dat hij echt wel een hele goede gast is. Dit jaar werk ik met Jorge, een heel andere rijder maar net zo gedreven en ook gewoon een aardig jonk. Alle MotoGP coureurs zijn uiteindelijk ook maar gewoon mensen, ze hebben allemaal wel iets speciaals. Ze verdienen dus in mijn ogen allemaal evenveel respect.

Moeilijkste moment tot nu toe in de racerij:
Over het algemeen hou je bij een crash geen rekening met het ergste, maar heel zelden gebeurt dit toch. Wanneer je er dan bij bent in de paddock dan zijn dat toch wel moeilijk momenten. Je voelt de stilte in de paddock….. Het overlijden van Craig Jones in Brands Hatch en de crash van Louis Salom in Barcelona bijvoorbeeld. Ook het overlijden van Nicky Hayden heeft een diepe indruk op me gemaakt. Dat zijn momenten waarop je keihard wordt geconfronteerd met de realiteit. Het is een hele mooie sport, maar geen ongevaarlijke. Gelukkig is de sport in de laatste jaren een stuk veiliger geworden.

Mooiste moment tot nu toe in de racerij:
Dat is een race winnen in je eerste jaar MotoGP. De overwinning van Cal Crutchlow in Brno 2016. Super veel stress wanneer de zondag nat is terwijl de rest van het weekend droog is geweest. Dat je dan het weekend afsluit met de eerste overwinning voor Cal en het LCR Honda Team in de MotoGP ooit, was geweldig.

Hobby’s buiten de racerij:
Ik mag graag aan mijn tweetakt motorfietsen sleutelen. Over het algemeen meer sleutelen dan rijden maar wanneer er mee gereden wordt dan is het net weer terug in de tijd…. Dikke rookpluimen en gejengel…. Heerlijk! Dan kan ik echt ff helemaal resetten van het raceweekend en de batterijen weer opladen voor het volgende weekend.

Ambities:
Dit jaar met Jorge enkele races winnen om in 2020 wereldkampioen te worden.

Lees ook: 

1. Oranje boven in de MotoGP paddock: Rieko Dalhuisen – JetConsult BV
2. Oranje boven in de MotoGP paddock: Robin Spijkers- Petronas Yamaha SRT
3. Oranje boven in de MotoGP paddock: Derek Knipscheer – REV’IT!
4. Oranje boven in de MotoGP paddock: Bart van Heugten – NTS RW Racing GP
5. Oranje boven in de MotoGP paddock: Wilko Kleine – LCR Honda MotoGP Team
6. Oranje boven in de MotoGP paddock: Gerald Perdon – WP Suspension
7. Jarno Bijma – Racing Service & Development bij Scorpion Exo

Woensdag 26 juni: Torleif Hartelman – Rijders analist Petronas Sepang Racing Team

 

Handige links Motul TT Assen :

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
TT Festival Assen
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App