Bobby Bos verlaat Lausitzring met goed gevoel

185
bobby-bos
Bobby Bos - Lausitz | foto© Tiny Kolsters

Het eerste IDM Superbike 2019 weekend zit erop. Het werd voor Bobby Bos het eerste raceweekend met zijn nieuwe HPC POWER Suzuki Racing Team. Op de Lausitzring verliep de vuurdoop voor beide partijen naar tevredenheid. Bobby finishte in de beide races als negende en achtste waarmee hij zijn beste seizoenstart in het IDM Superbike kampioenschap tot nu toe behaalde.

Na twee IDM Superbike seizoenen op Yamaha stapte de 20-jarige coureur voor dit seizoen over naar het HPC POWER Suzuki Racing Team. Het team onder leiding van Denis Hertrampf draait al vele seizoenen mee in het IDM Superbike kampioenschap en heeft in het verleden aangetoond een betrouwbaar team te zijn waar een jonge coureur zich goed kan ontwikkelen.







Racen kost veel geld en helaas groeit dat bij zowel Bos als bij het team niet ergens aan een boom in de tuin. Team en rijder hebben in het voorjaar kunnen testen in Spanje maar ten opzichte van de topteams waren die testmogelijkheden een stuk beperkter.

Het was dus voor zowel team als coureur een beetje avonturen hoe het eerste raceweekend op de Lausitzring zou gaan uitpakken. Het circuit, gelegen tussen Berlijn en Dresden, is zeker niet het favoriete baantje van Bobby. Op het circuit wordt veel getest met auto’s waardoor het asfalt hobbelig is en de afstelling van de vering voor motoren cruciaal is om snel rond te kunnen gaan.

Bobby startte het weekend op de vrijdag met een trio vrije trainingen waarbij al direct bleek dat team en rijder druk zoekende waren naar de juiste afstelling van de WP-vering op de Suzuki. Bobby had tijdens die trainingen zeker geen comfortabel gevoel maar kon niettemin wel redelijke tijden op de klok zetten. Er was echter nog heel veel ruimte voor verbetering en team en rijder gingen daar ook driftig naar op zoek.

Bobby: “De Suzuki is echt heel anders dan de Yamaha. In de basis is de Suzuki makkelijker te rijden. Het kost minder kracht om de motor in te sturen maar om je snelheid te kunnen houden vergt de afstelling van de vering meer precisie dan bij de Yamaha. We hebben echter prima ondersteuning van WP en samen proberen we stap voor stap om het hele pakket zo goed mogelijk af te stemmen op mijn postuur en rijstijl.”

Tijdens de kwalificatietrainingen op zaterdag werden er wederom stappen in de goede richting gezet al was dat niet direct te zien in de positie op de startgrid. Bobby reed met 1’41.272 de dertiende tijd in die kwalificatietrainingen. Niet je van het misschien maar bijvoorbeeld wel bijna een halve seconde sneller dan tijdens de IDM 2018 kwalificatietrainingen in augustus op de Yamaha. Kortom een stap vooruit in tijd maar op dit moment nog niet direct qua positie.

“Het ging eigenlijk heel lekker in de kwalificatietrainingen. Ik ging na 150 IDM trainingskilometers op de Suzuki al een halve seconde sneller rond dan na bijna twee seizoenen op de Yamaha en dat voelde bemoedigend. Ik had constant het gevoel dat er echt nog een stuk meer in zat maar kon dat gevoel op dat moment nog niet vertalen in rondetijden,” aldus Bobby.

Net na het zondagmiddaguur ging de eerste race van het 2019 IDM Superbike seizoen van start. Bobby had een prima start en kon enkele plaatsen opschuiven richting de top tien. Na een vijftal ronden werd de race echter gestopt middels een rode vlag veroorzaakt door een oliespoor van een collega.

Er volgde een nieuwe race over negen ronden waarin Bobby wederom goed van start ging. Na een paar ronden kwam Bobby alleen te rijden op de, op dat moment, tiende plaats. Door een val van een collega voor hem werd dat bij het vallen van de finishvlag een negende plaats.

Het IDM Superbike kampioenschap kent met ingang van dit seizoen de uit het WorldSBK bekende “reversed grid” procedure. Kort gezegd start de winnaar van de eerste race als negende, de nummer twee als achtste en de nummer drie als zevende in de tweede race. De nummers vier tot zes in de eerste race schuiven op naar de eerste startrij en de nummers zeven tot negen schuiven op naar de tweede startrij.

Voor Bobby betekende dat in de tweede IDM Superbike race van de dag vertrekken vanaf de zesde startpositie. Bobby kende wederom een goede start en hij kon mee met een behoorlijke groep rijders die vochten om de plaatsen drie tot en met tien. Het tempo in die groep lag een flink stuk hoger dan Bobby tot op heden had gereden en dat resulteerde in een snelste rondetijd in deze race van 1’40.836. Bobby was daarmee één van de weinige coureurs in het veld die zijn snelste ronde vanuit de training ruim wist te verbeteren.

De afstelling van de motor was echter nog niet helemaal berekend op dergelijke rondetijden waardoor met name de voorband het zwaar te verduren kreeg en eerder stuk ging dan gehoopt. Niettemin kon Bobby keurig als achtste de finish passeren wat hem een tevreden man maakte.

“Tuurlijk is het zowel voor team als mezelf nog wat zoeken maar ik sluit dit weekend met veel vertrouwen af. Het team is ervaren, heeft goede support van WP en helpt me stap voor stap sneller te worden op de Suzuki. Met name in de tweede race kon ik me optrekken aan snellere rijders voor me en kon ik het tempo goed volgen. We reden echter een tempo waar ik hier nog niet eerder bij in de buurt ben geweest en dan merk je dat de afstelling die we hadden niet helemaal aansloot bij dat tempo. Hierdoor reed ik de voorband iets te snel kapot waardoor ik naar het einde toe geen vuist meer kon maken tegen Stefan Kerschbaumer en genoegen moest nemen met de achtste plaats. Ik weet echter zeker dat zowel het team als ikzelf zeker nog de nodige stappen kunnen maken en ik heb er alle vertrouwen in dat we dat samen ook gaan doen. Ik ben een tevreden man,”aldus een goedgemutste Bobby.

Ook teammanager Denis Hertrampf keek met een goed gevoel terug op het Suzuki debuut van Bobby:

“Bobby is leergierig en heeft veel potentie. Hij heeft zijn snelste ronde op de Lausitzring ten opzichte van vorig jaar met bijna een seconde aangescherpt. We hebben niet al teveel kunnen testen dus is het voor zowel hem als het team zoeken naar de ideale afstelling. De samenwerking is prima en ik weet zeker dat we gedurende het seizoen nog de nodige stappen kunnen maken. Bobby is jong en heeft het zeker in zich om door te kunnen stoten naar de top van het IDM. Hij moest hier even iemand voor hem hebben waar hij zich aan op kon trekken en dat deed hij in de tweede race met verve. Twee prima resultaten waarmee we vertrouwen in elkaar hebben opgebouwd en we verder kunnen in het seizoen,” aldus de ervaren teammanager.

Met 15 punten is Bobby na het eerste IDM Superbike raceweekend terug te vinden op de negende plaats in de tussenstand. Het tweede iDM Superbike 2019 evenement wordt gereden van 6-8 juni 2019 (Pinksterzaterdag). Plaats van handeling is dan Motorsport Arena Oschersleben.

 

Handige links IDM Lausitzring:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App