De Gamma Racing Day 2016 op het TT Circuit Assen trok 92.000 bezoekers verdeeld over twee dagen. Drievoudig wereldkampioen Dani Pedrosa met zijn MotoGP-fabrieksmachine, tweevoudig Formule 1 wereldkampioen Mika Häkkinen in een AMG Mercedes en de beste Nederlanders uit de Dakar rally, onder wie tweevoudig winnaar Gerard de Rooy met zijn Iveco Rallytruck, stonden centraal in de demonstraties op het evenement.
Geen podium voor Streuer / Koerts
Vele fans hoopten dat Bennie Streuer en Geert Koerts hun prachtige prestatie van verleden jaar, toen het zijspanduo tijdens de GAMMA Racing Day won, konden herhalen, maar het pakte anders uit. Het duo had zich als tweede gekwalificeerd, maar kwam slecht van start. In de race zakten de wereldkampioenen van de vierde nog naar de vijfde plek, maar het koppel wist daarna weer een plekje op te klimmen. De winst in deze race, die meetelt voor het officiële FIM wereldkampioenschap ging naar het Brits/Franse duo Reeves/Cluze.
Strijd om de titel beslist
De zaterdag Europees kampioen geworden Adam Kout hield zich buiten het strijdgewoel bij de Superkarts, dat hij overliet aan coureurs die vochten om de eerste drie posities. Met nog één ronde te gaan lagen koploper Yannick de Brabander (België) en tweede man Peter Elkmann (Dui) slechts een halve seconde uit elkaar. Maar in de laatste ronde wist De Brabander toch nog iets uit te lopen en met anderhalve seconde voorsprong te zegevieren. Adam Kout klom nog naar de derde plaats.
Een erg sluwe race reed Marc Zellhofer in de Yamaha R6 Dunlop Cup. Vanaf het begin zat hij in een kopgroep van vier, waarvan Zellhofer en Daniël Rubin zich halverwege de wedstrijd losmaakten van de andere twee. Vele ronden ging het duo als aan een touwtje over het circuit, met Rubin aan de leiding. In de laatste ronde verschalkte Zellhofer zijn opponent. In de bocht De Strubben stak hij sluw binnendoor, greep de kop en stond die niet meer af. Op slechts 0.048 seconden werd Rubin tweede.
Defourny zegeviert in NEC FR2.0
Veertien maal kwam Lando Norris in het Noordeuropees kampioenschap Formule Renault 2.0 als koploper voor de hoofdtribune langs, maar twee ronden voor het einde van de race werd hij alsnog voorbij gereden door Max Defourny. Deze wist in die laatste twee ronden zijn eerste positie met glans te verdedigen en won met anderhalve seconde voorsprong op Norris.
Gerstl met Toro Rosso op recordsnelheid
Zaterdag reed Ingo Gerstl in BOSS GP amper een seconde boven het ronderecord, zondag deed hij opnieuw van zich spreken. Er was niemand die hem bij kon houden en met een voorsprong van ruim dertig seconden reed hij zijn Torro Rosso ZSRT1 F1 soeverein naar de overwinning. Gary Hauser kwam met zijn Dallara GP2 bolide op de tweede plaats over de meet.
Zware klapper
In de Supercar Challenge GT & Superlights werd de wedstrijd voor een groot deel achter de safetycar verreden. Een zware klapper in de vijfde ronde, waarbij drie wagens waren betrokken, zorgde ervoor dat niet de gehele race vol gas gegeven kon worden, maar gelukkig bleef de schade aan coureurs beperkt. Nadat de race was hervat ontspon zich een fraaie strijd, waarbij vooral het duel tussen Henk Thuis en Harry Zumbrink boeide. Uiteindelijk gelukte het Henk Thuis zijn Pumax RT een fractie eerder over de finish te sturen, dan Zumbrink zijn Volvo S60 V8. Het verschil bedroeg slechts 0.07 seconden.
Groot en klein, snel en minder snel, in de klasse NK Historische Toerwagens & GT’s zegevierde Michiel Campagne met zijn imposante Chevrolet Corvette. De echte liefhebbers bleven tot het eind en zagen Dennis Houweling in de Supercar Challenge als laatste winnaar van de dag over de finish gaan. In zijn Seat Leon bleef hij zijn merkgenoten De Borst en Van Riet elf seconden voor.
*Bovengenoemd bezoekers aantal is een officiële opgave van de organisatie, de Racesport.nl redactie heeft derhalve niet alle bezoekers persoonlijk geteld.