Broc Parkes, Marvin Fritz en Niccolò Canepa mochten zich zaterdagavond na afloop van de 8 uren van de Slovakiaring als de grote winnaars laten huldigen. De rijders komen uit voor het Yamaha Austria Racing Team (YART) en herhaalden de winst van afgelopen jaar. De tweede plaats ging naar het Suzuki Endurance Racing Team en F.C.C. TSR Honda France team completeerde het podium.
Het werden zaterdag acht enerverende uren waarin veel gebeurde. De eerste 5,5 uur werd er gereden onder droge omstandigheden maar vervolgens kwam de voorspelde regen waarna de baan afwisselend nat werd om vervolgens weer op te drogen. Moeilijke omstandigheden die het uiterste van de coureurs vergden.
Het YART team vertrok van pole maar de beste start was voor het SERT team. De snelste teams in de eerste uren waren echter toch het YART team en het Honda Endurance Racing team die er onderling een spannende strijd van maakten om de koppositie. Halverwege de race ging YART aan de leiding met iets meer dan een halve minuut voorsprong op Honda Endurance Racing. In dat laatste team maakte Randy de Puniet veel indruk maar zoals wel vaker was de Fransman ook vooral onstuimig.
In het zesde uur leek het kwartje de kant van Honda op te vallen omdat YART te maken kreeg met een stop and go penalty. Vrij snel daarna begon het lichtjes te regenen en die regen zette de hele boel weer op zijn kop. Doorrijden op slicks, pitstops voor regenbanden, de hele riedel kwam voorbij waarbij de teams uiteraard ook aan het rekenen sloegen voor wat betreft het brandstofverbruik en het nog te plannen aantal pitstops.
Op de behoorlijk natte baan stond er geen maat op Niccolò Canepa die op de Bridgestone regenbanden in no time een behoorlijk gat naar Hernandez op de Honda wist te dichten en deze ook wist te passeren. De baan begon echter weer op te drogen waarvan de hardere Dunlop regenbanden onder de Honda profiteerden. Hernandez dichtte het gaatje weer naar Canepa en nam opnieuw de leiding over. Canepa dook direct naar binnen waarna er slicks gemonteerd werden waar opnieuw Canepa mee de baan opgestuurd werd. Honda reageerde en monteerde een ronde later de slicks waarna Randy de Puniet net achter Canepa terugkeerde op het circuit. Zoals wel vaker was de Puniet weer net iets te onstuimig toen er enkele ronden later opnieuw druppels naar beneden kwamen. De Fransman schoof onderuit en moest samen met de motor per aanhanger teruggebracht worden naar de pits.
De race was daarmee, voor wat betreft het podium, wel beslist en Marin Fritz mocht uiteindelijk de YART Yamaha naar de winst rijden. Greg Black reed samen met Etienne Masson en Vincent Phillipe de SERT Suzuki naar de tweede plaats en Josh Hook, Freddy Foray en Mike di Meglio reden de F.C.C Honda naar de derde plaats.
Het Duitse Wepol Racing Team pakte de vierde plaats voor het VRD IGOL PIERRET EXPERIENCE Yamaha team. Alle genoemde teams komen uit in de EWC klasse.
Voor het Bolliger Kawasaki team werd het een moeizame race. Sebastien Suchet startte de race voor het team en streed een dik half uur in de voorste gelederen mee. De Zwitser wilde echter teveel en ging pittig onderuit waardoor er veel tijd verloren ging. Nigel Walraven en Roman Stamm moesten vervolgens nog zien te redden wat er te redden viel en deden dat met verve. Nigel reed een aantal prima stints, ook op de natte baan, en mede daardoor wisten hij en Stamm het team nog terug te brengen naar de 19e plaats in de eindrangschikking. Hierdoor werden er toch nog een paar belangrijke punten gepakt.
In de SST klasse ging het er ook pittig aan toe. De winst ging uiteindelijk naar het Junior LMS Suzuki team dat met Louis Rossi, Hugo Clere en Alex Masbou op een prima zesde plaats over de meet wist te komen. Het BMRT 3D MACCIO RACING team werd zevende in de race en Anthony Loiseau, Jimmy Maccio en Jonathan Hardt mochten daarmee als tweede naar het SST podium. De laatste SST podiumplaats ging naar het Team 33 Coyote Louit Moto met Enzo Boulom, Chris Leesch en Kevin Manfredi.
Het GERT56 by GS YUASA BMW team met Pepijn Bijsterbosch in de gelederen finishte de race op de elfde plaats overall en de vijfde plaats in de SST klasse. Het team zat er in de beginfase uitstekend bij en reed de hele race ook tijden die goed genoeg waren voor een podiumpositie in die SST klasse. Helaas werd in het eerste uur de motor te warm waardoor Lucy Glöckner veel eerder dan gepland al binnen moest komen. Halverwege de race kreeg het team ook nog een stop and go penalty die de eerste keer mislukte doordat de organisatie nog niet klaar stond toen Kerschbaumer daarvoor binnenkwam. De Oostenrijker moest daardoor nog een extra keer door de pits waarmee het podium definitief uit het zicht verdween. Bijsterbosch kon niettemin terugkijken op opnieuw een prima optreden binnen dit team.
Voor het Belgische Mototech EWC Racing team werd het ook een moeizame race. Gregory Fastré had toch teveel last van zijn crash eerder in de week waardoor Bram Lambrechts en Camille Hedelin de kastanjes uit het vuur moesten halen voor het team van David Drieghe. In de beginfase kregen de rijders al te maken met wat technische problemen die gelukkig wel opgelost konden worden. Helaas ging naar het einde toe Bram Lambrechts ook nog even pittig onderuit op slicks op de halfnatte baan. Het team kon gelukkig nog wel finishen maar meer dan een 24e plaats zat er helaas niet meer in.
Handige links 8H Slovakiaring:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App