Van 18 t/m 20 augustus werd op de Lausitzring in het Oosten van Duitsland de vijfde race verreden van de FIM Europe Supersport Cup. De start van de wedstrijd, welke gezamenlijk met de World Supersport wordt verreden, begon voorspoedig. Helaas kende Rob Hartog weinig geluk, aangezien de race al na een bocht voorbij was.
In de vrije trainingen werd gezocht naar het juiste ritme op de Lausitzring. In de gezamenlijke uitslag van de eerste twee vrije trainingen stond Hartog op een 20e plaats in het totaalveld van de WK Supersport en als derde geclassificeerd in de FIM Europe Supersport Cup. In de derde vrije training werd progressie geboekt ten opzichte van de voorgaande dag en een 15e totaalplaats was het resultaat. Goede moed werd begonnen aan de kwalificatie, waar opnieuw een verbetering van de snelste rondetijd werd gerealiseerd. De onderlinge verschillen waren erg klein, maar meer dan een 19e plaats zat er in de kwalificaties niet in.
De warm up sessie op zondagmorgen, waar eventuele aanpassingen voor de laatste maal voor de race aan de tand kunnen worden gevoeld, werd direct een goed ritme neergezet met een 15e tijd als gevolg. Nagenoeg dezelfde rondetijd werd gereden als in de kwalificatie, waarbij wat rondetijd betreft de aansluiting werd gevonden bij de top-10. Tijdens de World Supersport race om 11:30 op zondag kwam Hartog goed weg op zijn Kawasaki ZX6-R met Jenik Performance en Front Row Components. Direct werd vanaf de zevende startrij een flink aantal posities gewonnen. Net buiten de top-10 dook Rob de eerste bocht in, echter was het dringen. Een touche was het gevolg, waarbij helaas het noodlottige gevolg was dat de clip-on afbrak.
Commentaar Rob: “Na super weg te zijn gekomen van mijn startplaats, zag ik dat het dringen zou worden in de eerste bocht. Op het laatste moment zag ik een botsing aankomen met iemand die vanaf de binnenkant de bocht in dook. Ik zette mij schrap en kon overeind blijven, maar helaas brak mijn stuurhelft af tijdens deze collisie. Gefrusteerd stuurde Hartog zijn motor de pits in en was zijn race voorbij. “Onwijs balen,” vervolgt Hartog. “Als je vervolgens de rondetijden en het verloop vanuit de pitbox moet volgen, is frustrerend. Helemaal als je weet dat een goed resultaat er zeker in had gezeten, aangezien onze pace gewoon goed was en gezien de goede start. Maar helaas, dit kan ook gebeuren tijdens racen. Wij gaan er weer voor in Portimao over vier weken, waar we in 2015 super voor de dag kwamen.”
Opnieuw volgt er een kleine zomerstop. De volgende race zal verreden worden van 15 t/m 18 september in Portimao, aan de Algarve in Portugal. In het Europese klassement staat Rob nu op een gedeelde derde plaats (samen met Alessandro Zaccone) met 11 punten achterstand op Hannes Soomer.
Handige links Octo British Grand Prix:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag