Marc Márquez en Joan Mir zijn dit seizoen bij elkaar opgeteld al vijftig keer gecrasht. Met tot dusver 27 valpartijen heeft Márquez zijn record van 2017 geëvenaard terwijl Mir nog nooit zo vaak ten val is gekomen in één seizoen.
Dat HRC en het Repsol Honda Team momenteel in een dieptepunt zitten is ten eerste een understatement en ten tweede ook geen nieuws meer. Marc Márquez, die zes wereldtitels in de MotoGP klasse wist te behalen met de Japanse grootmacht, heeft na elf seizoenen besloten om het schip te verlaten en zijn heil te zoeken bij het Gresini Racing team. Joan Mir, die in 2020 nog MotoGP wereldkampioen werd met Suzuki, kent een rampzalig debuutseizoen bij het Repsol Honda Team en staat momenteel 22e in het klassement.
Dat de twee Spanjaarden ondanks de grote achterstand van Honda blijven pushen blijkt wel uit de crashcijfers. Beide voormalig MotoGP wereldkampioenen hebben het crashtotaal van het Repsol Honda Team afgelopen weekend op 50 (!) gezet, daarmee worden alleen valpartijen tijdens Grand Prix weekenden meegeteld.
Márquez heeft tot dusver maar liefst 27 achter zijn naam staan waarmee hij zijn record van 2017 geëvenaard heeft. In 2017 bestond het seizoen uit 18 Grand Prix weekenden en werd de Spanjaard uiteindelijk gekroond tot wereldkampioen, dit seizoen staat de nummer 93 veertiende in het kampioenschap en heeft hij dit aantal bij elkaar gecrasht in vijftien Grand Prix weekenden. Daarbij moet ook nog opgemerkt worden dat Márquez zowel op de Sachsenring als het TT Circuit Assen op zondag niet in actie kwam. De achtvoudig wereldkampioen zal het nog twee Grand Prix weekenden moeten uithouden met de Honda RC213V totdat hij op de bewezen Ducati Desmocedici GP23 kan stappen.
Mir heeft tot dusver 23 crashes achter zijn naam staan tijdens de Grand Prix weekenden en dat is bijna het dubbele van zijn debuutseizoen in de MotoGP klasse in 2019, toen ging hij twaalf keer onderuit. Mir heeft dit aantal valpartijen ook in slechts vijftien Grand Prix weekenden bij elkaar gesprokkeld doordat in Italië, Duitsland en Nederland niet aan de start verscheen. Ook miste hij de racedag in Argentinië vanwege een crash in de Sprint race. In het kampioenschap staat Mir momenteel 22e, nota bene achter Dani Pedrosa die slechts twee Grand Prix weekenden heeft meegedaan. De enige vaste coureur die achter hem staat is Pol Espargaró maar de GASGAS coureur miste de eerste acht Grand Prix weekenden volledig vanwege zijn zware blessure die hij opliep in Portimão.
Lees ook: Joan Mir: “Ik heb dit jaar al overwogen om te stoppen”
Het laat andermaal zien hoe groot de problemen zijn van Honda en hoe groot hun achterstand is die ze hebben opgelopen ten opzichte van met name Ducati, KTM en Aprilia. Het zal voor Luca Marini, waarvan de aankondiging bij het Repsol Honda Team dit weekend in Qatar verwacht wordt, ongetwijfeld een flinke ‘wake-up call’ worden wanneer hij dinsdag in Valencia zijn vertrouwde Ducati Desmocedici GP22 inruilt voor de Honda RC213V.
Marc Márquez kon over het recordaantal crashes nog wel een klein grapje maken afgelopen weekend in Maleisië.
Marc Márquez: “We moesten dit jaar één record breken! Het zijn de valpartijen, wat niet het beste gevoel is, maar het betekent wel dat we het proberen. Zelfs wetende dat we nog maar een paar races te gaan hebben [bij Honda] blijf ik pushen. Het toont mijn toewijding aan het merk, om 100% te blijven geven op het circuit.”
Komend weekend staat de negentiende en voorlaatste Grand Prix op het programma. Plaats van handeling is het Lusail International Circuit waar het niet altijd even makkelijk is geweest voor Márquez en de Honda.
Marc Márquez: “Historisch gezien is Qatar een moeilijk circuit voor ons met de lay-out en alles, dus ik denk dat het opnieuw een wat lastiger weekend wordt. Met het nieuwe asfalt kunnen er zeker dingen veranderen, dus we moeten vrijdag goed begrijpen hoe dit de situatie heeft veranderd. We zullen zien wat er mogelijk is.”
Ook Joan Mir blaakt niet bepaald van het vertrouwen over het aankomende weekend.
Joan Mir: “We blijven werken, blijven pushen en blijven racen tot de allerlaatste ronde in Valencia. Dit weekend is niet anders. Voor mij persoonlijk heb ik in het verleden een aantal goede resultaten behaald in Qatar en er is nieuw asfalt met alle bijbehorende veranderingen, dus het wordt interessant om daar met de Honda te rijden. Het is weer een weekend om zoveel mogelijk te leren.”
De eerste vrije training voor de MotoGP klasse op het Lusail International Circuit gaat vrijdag om 15:45 uur lokale tijd, 13:45 uur Nederlandse tijd van start.
Handige links Qatar Airways Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’