Voor de Dutch Ducati Dealer Cup staan in 2010 acht wedstrijden op het programma op zeer diverse GP circuits in Europa. Het eerste circuit wat werd aangedaan was het circuit van Silverstone in Engeland, als tweede stond met Hemelvaart het circuit van Brno op het programma in Tsjechi. Een flinke rit voor de rijders, maar met als beloning n van de mooiste circuits van Europa.
Met 50 rijders, een groot startveld voor dit evenement. Maar de baan leent zich er prima voor, een brede baan van maar liefst 5,4 km lang. Ondanks het wisselvallige weer van deze twee dagen, werd er sterk gereden en waren de twee wedstrijden erg spannend. Veel getwijfel over de keuze van de banden, met donkere wolken aan de horizon en buien tussendoor was de grote vraag of je de regenbanden er op moest laten of toch de slicks wagen met de droge lijnen die zich vertoonden. Maar dat hoort er bij en niet alleen de snelheid van de rijder speelt dan een rol maar ook zijn of haar inzicht en bandenkeuze. <br /> <br /> Het evenement van dit weekend werd georganiseerd door de professionele organisatie van het circuit van Brno, een geoliede machine, gewend om GPÕs en SBKÕs te organiseren. <br /> <br /> Op woensdagavond komen de rijders binnendruppelen. En op donderdagochtend, na de briefing, gaat iedereen naar de technische keuring. Om vijf voor twaalf volgt de eerste trainingssessie om deze nieuwe baan te verkennen. Helaas begint het met een flink natte baan en dus worden de regenbanden er onder gelegd. De rijders beginnen rustig aan, maar helaas toch twee kleine valpartijen van Davy Wens en Nadieh Schoots. Niet ernstig en ze zullen de volgende sessie weer aan de start staan. Iedereen komt al erg enthousiast van de baan, een prachtige baan met hoogte verschillen en vloeiende bochten, een genot om te rijden, zelfs met regen! <br /> <br /> Ruim twee uur later staan we aan de start van de eerste kwalificatie training, is het nat of droogÉhet weer is onstuimig..3 mannen met een groot hart wagen zich aan slicks, een enkeling op intermediates maar het merendeel op regenbanden. Maar al snel blijkt dat deze baan erg snel opdroogt met de wind en de regen die toch uitblijft. Beetje bij beetje komen ze er allemaal van af om snel de achterband te wisselen en verder te gaan met de training. Er worden goede tijden genoteerd, met als snelste man Hein Konings en tweede Edgar van Egmond. <br /> <br /> Anderhalf uur later volgt de tweede kwalificatie training, nu is het wel droog en zo goed als iedereen legt dan ook de slicks er op. In het parc fermé verzamelen de 50 rijders zich alvorens de baan op te gaan. Het gaat goed, men begint aan de baan te wennen en de tijden worden sneller. Helaas nog een paar kleine valpartijen, droog, slicks, dus er worden net wat meer risicoÕs genomen en soms gaat dat niet helemaal goed. Flink veel bochten en vooral soms kort achter elkaarÉmet een grindbak aan het einde als je het niet haalt. Maar het overgrote merendeel van de rijders komt er met een grote glimlach van af, wat een top baan! Ook de vier dames die er dit weekend bij zijn, Ilja Pokorny, Peggy Appelmans, Claudia van Kleeff en Nadieh Schoots, hebben een goede training achter de rug. Al kampt Ilja met wat problemen, ook haar knie blessure speelt haar parten.<br /> <br /> In die tweede training bewijst Marijn Tieleman weer zijn enorme snelheid en als tweede Svetlozar Alexandrov, Marijn met 2.15.2 en Svetlozar met 2:15.7. Nog een uur later de derde en laatste training voor deze dag, pittig programma, maar liefst 200 km gereden op een dag! Maar met een mooi zonnetje aan het einde van de dag hoor je niemand klagen. Ook deze derde training verloopt naar wens, Svetlozar en Marijn zijn duidelijk aan elkaar gewaagd voor dit seizoen. Svetlozar rijdt nu 2:14.0 en Marijn 2:14.2. Op een derde plaats start morgen Jeroen Westendorp, op vier Hein Konings, vijf Chris van Thiel en op zes Wouter de Wit. <br />
Na een erg natte nacht en nog nattere ochtend, hoopt iedereen op verbetering in de middag. Om half twee is de warming-up en dan is het nog behoorlijk nat. De regenbanden blijven er nog even op en de rijders gaan van start. Maar na de warming-up lijkt het droog te worden, al ziet de hemel er dreigend uit en maakt het de bandenkeuze niet makkelijk voor vandaag. <br /> <br /> Bij de eerste race om kwart voor drie staan de rijders dan ook op verschillende banden. De koplopers wagen zich aan slicks of een combinatie van slick en intermediate, maar ook tal van regenbanden in parc ferme, de keuze is moeilijk. De snelste mannen hebben ook een verschillende keuze gemaakt, Marijn Tieleman staat op vol slicks en Svetlozar Alexandrov op regenbanden voor en achter. We gaan van start voor de eerste wedstrijd op Brno, de spanning is te snijden en blijft het droog of niet? <br /> <br /> 50 rijders aan de start, deze grote groep duikt samen de eerste bocht in en dat gaat perfect. In de eerste paar ronden ligt Svetlozar op kop, Marijn probeert aan te haken. Maar na 3 ronden blijken de slicks de juiste keuze te zijn en valt Svetlozar terug. Marijn neemt de leiding over en achter hem vechten Hein Konings en Jeroen Westendorp om de tweede plaats. Helaas een paar uitvallers na een viertal ronden, of de verkeerde bandenkeuze of pech met de motor en Ilja Pokorny heeft te veel last van haar knie. Nadieh Schoots en Thomas Klarenbeek vechten halverwege het rijdersveld om de voorste positie, ze wisselen regelmatig van plek, maar halverwege de race blijkt Nadieh toch net iets sterker te zijn, jong en talentvol. Voorin wordt ook flink gevochten en Hein weet 3 ronden voor het einde de tweede positie te bemachtigen. Ook de broers Kock, Johnny en Marcel vechten voor hun plek, maar Johnny wint dit maal de strijd. Na een mooie race staat Marijn Tieleman, net als op Silverstone, weer op het hoogste podium. Namens Ducati Zaltbommel heeft hij zijn 1098 weer als eerste over de streep gekregen. Op twee staat Hein Konings, ook voor Ducati Zaltbommel op een 1098R met de snelste rondetijd van 2:12. En op drie Jeroen Westendorp, voor Affetto Ducati op een 1098. <br /> <br /> Na wat rust gaat om half zes de tweede race van start. Nu staat iedereen op slicks, al ziet de lucht zwart maar we geloven er in! Ook Svetlozar staat nu op slicks en zal de strijd dus spannend worden in de kopgroep. De rijders gaan weer van start en ook deze race verloopt zonder problemen. Martin Bub eindigt weliswaar in de grindbak maar niets ernstig. In het middenveld is Peggy Appelmans in gevecht met vader en zoon Huigen, vader voorop maar hij moet erg zijn best doen om die positie te behouden. Ook een mooie strijd tussen prachtige motoren als de Pierobon, de B-Rad en de Vyrus. Allemaal motoren met een Ducati blok en dus ook deelnemers aan de 3DCup. Voorin neemt Marijn al snel de leiding, maar Svetlozar blijft dicht bij hem en komt steeds dichterbij. In de laatste ronde scheelt het nog maar 1,5 seconde. Jeroen en Hein vechten om de derde positie en Wouter de Wit en Chris van Thiel om de vijfde plaats. Racing4Fun team tegen het nieuwe Optimaal Racing Team. Op de eindstreep is de uitslag als volgt: 1) Marijn Tieleman, 2) Svetlozar Alexandrov en 3) Jeroen Westendorp. Svetlozar is erg blij met deze podium plek, hij heeft een mooie race gereden op zijn B-Rad van Biggelaar Special Performance. De heren nemen de bekers en de tickets voor de GP in Brno blij in ontvangst.<br /> <br /> Met deze twee races besluiten we deze mooie dagen op Brno, een prachtig circuit in een mooi land. Ver rijden maar dubbel en dwars waard. Over twee weken het hoogtepunt van het seizoen, met 88 rijders aan de start van de Ducati Club Races op Assen, maar twee weken daarna het Ducati hoogtepunt wereldwijdÉ..het WDW in Misano waar we met 60 rijders aan de start staan.<br /> <br /> Wil je meer lezen over de 3DCup kijk dan op www.sads.nl. <br />