De 2023 editie van de 24H Spa EWC Motos is inmiddels ruim 16 uur onderweg. De verschillen in de top van de beide klassementen blijven uiterst klein. YART Yamaha (EWC) en National Motos Honda (Superstock) zijn de leiders en voegden opnieuw 10 WK punten toe aan hun totaal.
Na exact 16 uur racen worden voor de tweede keer in deze race punten uitgedeeld voor de top 10 in de beide klassen. In de EWC-klasse was op dat moment de leiding in handen van het Oostenrijkse YART Yamaha team. Het FCC TSR Honda France heeft echter slechts een achterstand van een kleine 15 seconden. Het SERT Suzuki team volgt op de derde plaats op 1’5 ronde van de leiders. Het BMW Motorrad World Endurance team heeft met een ronde meer achterstand de vierde plaats stevig in handen voor Kawasaki Webike Tricstar en het Belgische KM99 team met Bastien Mackels in de gelederen. Pepijn Bijsterbosch doet het samen met teamgenoten Dominik Vincon en Julian Puffe ook prima want met een zevende plaats in de EWC-klasse mochten zij opnieuw 4 WK punten bijschrijven
In de Superstock klasse gingen de 10 punten voor het aan de leiding rijden na 16 uur naar het National Motos Honda team. Wayne Tessels, Chris Leesch en Jonathan Hardt volgen op ruim 1’5 minuut. Team 33 Louit April Moto reed ook na 16 uren racen nog op de derde plaats.
Groot is het respect voor Martin van Ruitenbeek en Xavier van Duffelen van het Nederlandse Holland Motostore Racing. Het team werd na een kleine 4 uur racen gedupeerd door een onbesuisde inhaalactie van Gregg Black op de SERT Suzuki waardoor Jaivy Eikeleboom stevig onderuitging. Eikeleboom liep bij die val een gebroken sleutelbeen op en dat betekende einde wedstrijd voor hem. Martin van Ruitenbeek en Xavier van Duffelen willen echter niets weten van opgeven en rijden inmiddels al een dikke 12 uur om en om stints. Het team is daarbij, weliswaar grotendeels door tegenslag en valpartijen van de concurrentie, opgeklommen naar een drieentwintigste plaats overall en staat daarmee tiende in de Superstock klasse. Het eerste WK puntje is daarmee binnen voor de doorzetters.
Opvallend is het verder dat sinds 23.15 uur zaterdagavond we geen safetycar meer op de baan gezien hebben. In de eerste 9 uur van de race verschenen de safetycars ook 9 keer in de baan maar de afgelopen 7 uur is het op dat gebied volledig rustig.
Het 3ART Best of Bike team met Ricardo Brink in de gelederen heeft na ruim 6 uur racen de handdoek moeten werpen na een geploft motorblok. Ook het, in de SST-klasse, zwaar favoriete Tecmas-MRP BMW Racing team (winnaar van de 24 uren van Le Mans) heeft inmiddels de garagedeur gesloten en behoort tot de uitvallers. Tot de uitvallers behoort ook Luca de Vleeschauwer. De Belg ging al in de tweede ronde hard onderuit waarbij de motor een scheur in het frame opliep. Het frame mag gedurende de race niet vervangen worden zodat het al direct einde wedstrijd was voor Luca en zijn Energie 91 team.
De race kent tot nog toe met het ERC Endurance Ducati team slechts één uitvaller in de EWC-klasse. In de Superstock klasse hebben tot nu toe zeven teams de pijp aan maarten moeten geven.
Met dank aan Tiny Kolsters.
Handige links FIM EWC 24H of Spa Motos 2023:
Tijdschema en volledige uitslagen
Live Timing
Waar te volgen op TV