2024 MotoGP transfermolen: Onrustig en nog aantal verrassende transfers op komst

8419
marco-bezzecchi
Valentino Rossi en Marc Bezzecchi | foto© VR46 Racing

Het leek allemaal in kannen en kruiken, maar het is op dit moment ineens weer erg onrustig op de MotoGP transfermark voor 2024. De stoelendans om de laatste plaatsen is namelijk in volle gang en zou best nog wel eens voor een aantal verrassingen kunnen gaan zorgen. Onderstaand een update met de laatste ontwikkelingen.

Tot aan het afgelopen weekend was eenieder er zo’n beetje van overtuigd dat de 2024 MotoGP startgrid compleet was. Zarco naar LCR Honda, Bezzecchi naar Pramac Racing, Morbidelli op zijn beurt als vervanger naar het Mooney VR46 Racing Team en Jake Dixon die vanwege zijn Britse paspoort en op verzoek van Dorna Sport en de Britse tv-zender het tweede zitje bij Gresini Racing GP ‘moest’ innemen.




Maar nadat Zarco zondagavond bekend maakte dat hij een nieuw aanbod van Ducati had afgeslagen en de voorkeur had gegeven aan een tweejarige deal bij LCR Honda werd het ineens allemaal weer anders. Iedereen was er tot op dat moment namelijk van overtuigd dat Ducati in 2024 geen plaats meer voor de Fransman zou hebben in de MotoGP omdat men Bezzecchi hoe dan ook wilde behouden en in 2024 wilde voorzien van een officiële fabrieks Ducati, één van de vier beschikbare fabrieksmachines welke in 2024 voorbehouden zijn aan het Ducati Lenovo Team (2) en Prima Pramac Racing (2).

Met andere woorden, de deal van Bezzecchi en Pramac Racing is nog geen done deal. Toen Valentino Rossi zondagmiddag op de Red Bull Ring ook nog eens liet horen dat hij Bezzecchi in 2024 graag nog een jaar bij het Mooney VR46 Racing Team ziet rijden en dat hij Morbidelli het komende seizoen liever de plaats van Zarco in ziet nemen bij Pramac Racing was de verwarring compleet.

Bezzecchi bevestigde het feit dat zijn werkgever inderdaad heel erg aan het pushen was om hem ook komend seizoen bij zijn huidige team te houden, maar tegelijkertijd liet de Italiaan ook weten dat hij zijn keuze al gemaakt heeft en dit tijdens het eerstvolgende Grand Prix weekend op Circuit Barcelona de Catalunya wereldkundig zal maken.

Nu kunnen we ons afvragen of de uitspraken van ‘the Doctor’ gezien kunnen worden in het kader van: ‘de wens is de vader van de gedachte’ of dat er wel degelijk een kern van waarheid in zit. Hoe dan ook, in het geval Bezzecchi wel heeft besloten om bij zijn huidige team te blijven zou het zomaar eens kunnen zijn dat Morbidelli inderdaad de plek van Zarco over gaat nemen.

Om het helemaal spannend te maken, en na het nodige speurwerk, is het inmiddels ook duidelijk dat Jake Dixon definitief nee heeft gezegd tegen het aanbod van Gresini Racing MotoGP en in 2024 actief zal blijven in de Moto2 klasse. Doorgaans goed ingelichte bronnen weten ons namelijk te melden dat Dixon maandag een dag na afloop van de Oostenrijkse Grand Prix zijn Moto2 contract bij het Aspar Team met een jaar verlengd heeft.

Dit laatste nieuws zorgt ervoor dat er dus ook nog een zitje vrij is bij Gresini Racing MotoGP naast de inmiddels bevestigde Alex Marquez. Verrassend natuurlijk, maar mochten Bezzecchi en Morbidelli toch onderling uit mogen gaan maken wie van de twee bij Pramac Racing rijdt of wie van de twee bij het Mooney VR46 Racing Team zal rijden dan gaan er ineens weer deuren open voor Tony Arbolino, dit ondanks dat de Italiaan onlangs zijn contract bij het Elf Marc VDS Racing Team met een jaar verlengde. Het afgelopen weekend werd ons namelijk duidelijk dat Arbolino weliswaar een nieuw contract heeft getekend maar dat er een clausule in het contract is opgenomen waarin vermeld staat dat mocht er alsnog een MotoGP aanbieding komen dat hij dan tegen een vooraf bepaalde afkoopsom alsnog onder zijn nieuwe contract uit kan.

Om het allemaal nog ingewikkelder te maken doken er de afgelopen dagen ook de nodige geruchten op dat ene Marc Marquez in de race zou zijn voor een zitje bij Pramac Racing in het geval Bezzecchi bij het Mooney VR46 Racing Team zou blijven en Morbidelli de opvolger zou worden van Fabio Di Giannantonio – die ons overigens dit weekend in Oostenrijk bevestigde in een vergevorderd stadium te zijn met een overstap naar het WorldSBK – bij Gresini Racing GP.

Dit gerucht kan echter per direct de prullenbak in volgens Ducati Sportdirecteur Paolo Ciabatti die dinsdag tegenover het Spaanse AS terloops al een kleine hint gaf over de mogelijke op stapel staande veranderingen.

Paolo Ciabatti: “Marc Marquez is niet ons project. Op dit moment is de meest waarschijnlijke variant dat Franco Morbidelli de vrijgekomen plek bij Pramac Racing krijgt. We weten nog niet wat er gaat gebeuren bij Gresini Racing. Onze strategie is om jonge rijders te ontwikkelen. En ook al zou Marquez [Marc] geen contract bij Honda voor volgend jaar hebben. Wat zou Honda zonder hem doen? Misschien de MotoGP verlaten en dat is niet goed voor het kampioenschap. Ik heb persoonlijk niets tegen Marquez, maar onze strategie is wat het is.”

Als we de woorden van Ciabatti mogen geloven, en dat kunnen we want de Ducati coureur zal de laatste zijn om in dit stadium van onderhandelingen fabels te verkopen, dan kunnen we ervan af vandaag wel vanuit gaan dat Bezzecchi in 2024 een langer verblijf bij zijn huidige werkgever prefereert boven het verkrijgen van een 2024 Ducati fabrieksmachine. Ducati rest vervolgens niets anders dan Morbidelli de plaats van Zarco aan te bieden, iets wat tot aan afgelopen zondag vast en zeker niet in de lijn der verwachting lag van de Italiaanse motorenfabrikant.

Als we al deze ontwikkelingen in ogenschouw nemen en daarbij de wetenschap optellen dat ook KTM nog een uitdaging staat te wachten om Pedro Acosta van een MotoGP start te voorzien binnen de KTM-familie dan staan ons de komende weken nog wel een paar verrassingen te wachten. Helemaal nu het KTM-management het afgelopen weekend op de Red Bull Ring heeft laten weten dat Acosta hoe dan ook de overstap gaat maken naar de koningsklasse, aan boord zal blijven binnen de KTM-familie en Pol Espargaró en Augusto Fernandez – beiden in het bezit van een getekend contract voor 2024 – onderling uit zullen moeten vechten wie van de twee in 2024 aan boord mag blijven of wiens getekende contract afgekocht en ontbonden zal gaan worden.

De 2024 MotoGP startgrid (per 22-08-2023):

  • Ducati Lenovo Team: Francesco Bagnaia – Enea Bastianini
  • Monster Energy Yamaha MotoGP: Fabio Quartararo – Alex Rins
  • Aprilia Racing: Aleix Espargaró – Maverick Viñales
  • Repsol Honda Team: Marc Marquez – Joan Mir
  • Red Bull KTM Factory Racing: Brad Binder – Jack Miller
  • GASGAS Factory Racing Tech 3: Pedro Acosta – Pol Espargaró of Augusto Fernandez
  • Crypto Data RNF MotoGP Team: Miguel Oliveira – Raul Fernandez
  • Pramac Racing: Jorge Martin – Marco Bezzecchi of Franco Morbidelli
  • Mooney VR46 Racing Team: Luca Marini – Marco Bezzecchi of Franco Morbidelli
  • LCR Honda Team Idemitsu: Takaaki Nakagami
  • LCR Honda Team Castrol: Johann Zarco
  • Gresini Racing MotoGP: Alex Marquez – Franco Morbidelli of Tony Arbolino

Noot:
Normaal: contract
Cursief: potentiële kandidaten







Handige links CryptoDATA Motorrad Grand Prix von Österreich:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag






Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 




Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’