Niet alleen Marc Marquez begint in 2024 aan een nieuw avontuur in de MotoGP klasse, ook Alex Rins, Franco Morbidelli, Luca Marini, Johann Zarco, Fabio Di Giannantonio en Pedro Acosta staan aan de vooravond van een nieuwe uitdaging in de koningsklasse. Wie, wat, waar….
Het is begrijpelijk dat in november tijdens de wintertest in Valencia en de afgelopen maanden de meeste aandacht uitging naar Marc Márquez – de achtvoudig wereldkampioen die na elf seizoenen de overstap maakt van een fabrieks Honda naar een satelliet Ducati. De overstap van de oudste van de twee Márquez broers is echter niet de enige grote stap in 2024. Nog zes andere coureur gaan komend seizoen beginnen aan een nieuw avontuur, een nieuw avontuur in de klasse, bij een nieuwe fabrikant of een nieuw team.
Alex Rins – Honda naar Yamaha
Na slechts één seizoen, een seizoen dat ook nog eens gekenmerkt werd door blessureleed, verruilt Alex Rins het LCR Honda Team Castrol voor het Monster Energy Yamaha MotoGP Team. Het valt niet te ontkennen dat de line-up van Rins en teamgenoot Fabio Quartararo één van de meest fascinerende op de grid is in 2024, mede omdat Yamaha momenteel wanhopig op zoek is naar betere prestaties van de Yamaha M1 om zo hun sterrenduo in staat te stellen om regelmatig mee te doen voor topklasseringen en uiteindelijk de titel.
Rins stapte in november tijdens de test in Valencia op zijn derde verschillende motor in drie jaar tijd. Hij won in 2022 nog met Suzuki, iets dat hij in 2023 wist te doen op een Honda en nu voegt de Spanjaard zich bij Maverick Viñales (Aprilia Racing) en Jack Miller (Red Bull KTM Factory Racing) en maakt hij kans om de eerste MotoGP coureur te worden die met drie verschillende motormerken een race weet te winnen in de koningsklasse.
Nu gaat het erom of Japanse fabrikant uit Iwata het gat tussen hen en de koplopers weet overbruggen. Maar dat zal zeker niet het enige zijn, velen zullen ook benieuwd zijn naar de fysieke gesteldheid van Rins en nieuwsgierig zijn wanneer en hoe snel hij weer volledig fit is na zijn in 2023 tijdens de Italiaanse Grand Prix in Mugello opgelopen beenblessures.
Franco Morbidelli van Yamaha naar Ducati
Rins vult de door Franco Morbidelli vrijgekomen plaats binnen het Yamaha MotoGP team op, nu de Italiaan de overstap maakt naar Prima Pramac Racing. Na een paar teleurstellende seizoenen bij Yamaha krijgt Morbidelli in 2024 de kans om zijn vorm van 2020 – waarin hij tweede werd in de eindstand van het kampioenschap achter Joan Mir (Repsol Honda Team) – te hervinden in het best presterende team van 2023.
Morbidelli rijdt samen met teamgenoot Jorge Martin, 2023 wereldkampioen Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) en Enea Bastianini op de Ducati met de nieuwste specificaties. Aanpassen aan een compleet nieuwe motor zal niet makkelijk zijn, maar er bestaat geen twijfel over dat de Italiaan het talent heeft om week in week uit vooraan mee te doen. Er staat Morbidelli dan ook een belangrijk jaar te wachten.
Luca Marini van Ducati naar Honda
Een paar maanden geleden dacht nog niemand dat we Luca Marini in 2024 op een Repsol Honda zouden gaan zien rijden, maar tijdens het laatste Grand Prix weekend van het seizoen in Valencia was daar ineens de officiële aankondiging. De overstap van een Ducati – op dit moment de beste motorfiets van het veld – om de leegte van Marc Marquez op te vullen is een gigantische taak die Marini te wachten staat. Maar het is ook een kans die de Italiaan gewoon niet kon laten schieten.
Mir’s commentaar na afloop van de test in Valencia was positief over het feit dat Honda met de nieuwe 2024 RV213V een flinke stap in de goede richting heeft weten te bewerkstelligen. (onofficiële berichten spreken van een gewichtsbesparing van maar liefst 8 kg, een veel betere gewichtsverdeling, lager en daardoor een stabielere machine, een verbeterde grip achter en een stabielere voorkant) en met een stijlvolle, technisch slimme rijder als Marini aan boord, zal dat HRC alleen maar helpen om terug te keren naar het niveau waarop ze ook in het verleden acteerden. De vraag grote vraag is echter vooralsnog: hoe lang gaat dit proces duren?
Johann Zarco – Ducati naar Honda
Hetzelfde kan gezegd worden over de overstap van Johann Zarco naar het LCR Honda Team Castrol. Deze deal werd echter al veel eerder in het seizoen beklonken, maar de Fransman heeft hetzelfde doel voor ogen als Marini…namelijk Honda bij te staan en te helpen om terug te keren naar de top van het veld.
Met de komst van Zarco kan Honda kan een beroep doen op een ervaren racewinnaar en tweevoudig wereldkampioen, en een coureur die veel ervaring heeft opgedaan op een Ducati. Zarco komt terecht in een goed draaiend LCR-team, een team waarin hij de beschikking krijgt over hetzelfde materiaal als de twee Repsol Honda Team coureurs en dus van grote waarde kan zijn wat betreft de ontwikkeling en doorontwikkeling van het 2024 Honda prototype.
Fabio Di Giannantonio – Gresini Ducati naar VR46 Racing Ducati
De overstap van Marc Marquez naar Gresini Racing MotoGP zorgde voor de nodige hoofdbrekens bij Fabio Di Giannantonio. De Italiaan leek het grootste slachtoffer van deze deal en zelfs lange tijd buiten de boot te vallen wat betreft een MotoGP start voor 2024. Terwijl hij tijdens de laatste Grand Prix weekenden van het seizoen uitstekend op dreef was bleef het tot aan het finaleweekend in Valencia stil rondom de toekomstplannen van de Italiaan.
Maar met een podiumfinish op Phillip Island, een overwinning in Qatar en nog een meer dan verdienstelijke laatste race van het seizoen in Valencia was Di Giannantonio gedurende de tweede helft van het seizoen zonder twijfel één van de meest in vorm verkerende MotoGP coureurs. Het kon dan ook bijna niet anders dat Di Giannantonio de nummer één kandidaat zou zijn voor de vrijgekomen plaats van Marini binnen het team dat in 2024 onder de naam Pertamina Enduro VR46 MotoGP Team aan de start zal verschijnen.
Pas op maandag na afloop van het 2023 seizoen werd de komst van Di Giannantonio door VR46 Racing bevestigd – een dag voor de eerste wintertest op Circuit Ricardo Tormo – waardoor de Italiaan een dag later al meteen aan de slag kon bij het team onder leiding van negenvoudig wereldkampioen Valentino Rossi.
MotoGP debutant Pedro Acosta
Naast de bovengenoemde wisselingen is er in 2024 natuurlijk ook nog het debuut in de koningsklasse van Moto2 wereldkampioen Pedro Acosta. De talentvolle Spanjaard gaat aan de slag binnen het GASGAS Factory Racing Tech3 als opvolger van Pol Espargaró. Net als voor de eerder genoemde coureurs staat ook Acosta ook een nieuwe uitdaging te wachten, een nieuwe uitdaging die hij aan zal gaan met startnummer 31 i.p.v. het bekende nummer 37 dat niet beschikbaar is aangezien zijn nieuwe teamgenoot Augusto Fernandez al gebruik maakt van het nummer in de koningsklasse.
Zeven coureurs…….
Zeven coureurs, zeven verschillende verhalen, zeven nieuwe uitdagingen en dat allemaal in een nieuw MotoGP seizoen, een tweeëntwintig Grand Prix weekenden tellend seizoen welke in het weekend van 08 t/m 10 maart op het Lusail International Circuit in Qatar van start gaat.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.