Toprak Razgatlioglu sloot eerder deze week de tweedaagse WorldSBK test in Portimão af met de snelste rondetijd achter zijn naam. Maar de nieuwkomer in Duitse dienst was niet de enige BMW-coureur die indruk wist te maken, met maar liefst vier BMW M 1000 RR machines binnen de top tien kijkt de Duitse motorenfabrikant met veel vertrouwen uit naar het 2024 FIM Superbike World Championship seizoen.
Dat BMW Motorrad er veel aan gelegen is om het laatste stapje naar de absolute top te maken binnen het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap werd enkele maanden terug al duidelijk met het aantrekken van ‘superster’ Toprak Razgatlioglu. De verrassing was dan ook groot toen het nieuws bekend werd dat de Turkse coureur een aanbod van o.a. Yamaha naast zich neer had gelegd en besloot te kiezen voor BMW.
Vanzelfsprekend was men bij BMW Motorrad verguld met de komst van Razgatlioglu als de nieuwe teamgenoot Michael van der Mark binnen het ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team. De komst van Razgatlioglu betekende echter wel dat Scott Redding plaats moest maken binnen het officiële fabrieksteam, hij blijft daarentegen wel in dienst van BMW en werd ondergebracht als teamgenoot van Garrett Gerloff binnen Bonovo action BMW. Met deze vier coureurs beschikt BMW Motorrad in 2024 zeker over een sterk rijderskwartet, maar naast deze vier coureurs besloot men bij BMW Motorrad ook nog eens een compleet nieuw testteam op poten te zetten. Twee voormalige MotoGP coureurs, te weten de Fransman Sylvain Guintoli en de Brit Bradley Smith werden aangetrokken als testcoureur om maar niets aan het toeval over te laten.
Inmiddels hebben we zowel de vier vaste BMW-coureurs als ook de twee nieuwe BMW-testcoureurs in actie gezien tijdens de eerste twee WorldSBK testen van 2024 in Jerez en in Portimão. Niet onverdienstelijk, want het was Razgatlioglu die eerder deze week in Portimão het Europese wintertestprogramma voorafgaand aan het 2024 FIM Superbike World Championship seizoen afsloot met de snelste rondetijd achter zijn naam terwijl ook Van der Mark (5e), Redding (9e) en Gerloff (10e) binnen de top tien wisten te eindigen. Met deze prestaties zorgde het viertal niet alleen voor een uitstekende prestatie, het leverde ook vele blije en tevreden gezichten op binnen de BMW Motorrad familie. Met deze prestaties lijken de inspanningen van de laatste maanden zich niet alleen al snel uit te betalen, het zorgde er tevens voor dat zowel de fabrikant, de teams als ook de coureurs vol vertrouwen uitkijken naar de start van het seizoen, eind februari op het Phillip Island Grand Prix Circuit in Australië.
Wordt 2024 het jaar van de waarheid voor BMW Motorrad?
Razgatlioglu is volgens eigen zeggen voor 99% klaar om te gaan racen op de voor hem nieuwe BMW M 1000 RR.
Toprak Razgatlioglu: “Het was een fantastische laatste testdag in Portimão, want we hebben het echt goed gedaan. Nu zijn we voor 99% klaar om te racen; het gevoel is goed. Elke dag werden we beter, ook omdat we de motor steeds een beetje wisten te verbeteren. Tijdens de slotdag, met de SC0-band, reed ik drie of vier keer een 1’39,8. Met de SCX reed ik een 1’39,2; dit is een ongelooflijk snelle tijd! Ik was echt verrast. Aan het einde van de dag, met dank aan Bonovo, omdat we hen om een SCQ-band vroegen en deze kregen, maar hiermee wisten we ons slechts met een tiende te verbeteren. Ik heb dan wel geen 1’38 gereden, misschien lukt dit de volgende keer! Ik reed 15 ronden in een racesimulatie. Twee ronden daarvan reed ik een 1’39,9 en daarna zat ik in constant in de lage 1’40, wat erg sterke rondetijden zijn op de SC0-band. Het lijkt erop dat we klaar zijn om te racen, dit ondanks dat we nog steeds leren. Ik heb het steeds meer het gevoel dat de motor mijn motor is, ik kan er mee rijden in mijn eigen stijl. Het insturen en uitkomen van de bochten is nog niet 100%, maar we zijn er dichtbij. Elke dag leren we bij en verbeteren we ons.”
Maar niet alleen Razgatlioglu was na afloop van de test een blij man, ook Van der Mark glunderde en leek steeds meer van zijn oude vorm terug hebben gevonden na een periode van blessureleed.
Michael van der Mark: “Ik was echt blij met het einde van de afsluitende testdag. We hebben aan het einde van de dag de afstelling van de motor veranderd. We hadden enkele ideeën, maar heel eerlijk gezegd, we hebben de hele motor veranderd en meteen vanaf de eerste ronde voelde dat goed aan. Aan het einde van de dag probeerden we enkele nieuwe banden uit, wisten we met de SCX-band een aantal goede rondetijden te rijden en voelde ik me een gelukkig man. Het voelde goed, en ik denk dat ik zelfs nog iets sneller had kunnen zijn. Maar ik ben echt blij. Ik voel me steeds meer klaar om te racen. Door zoveel rondjes te rijden in deze perfecte omstandigheden heb ik weer veel vertrouwen gekregen. Ik voel me sneller en ik sta er zeker beter voor dan vorig jaar rond de tijd. Ik voel dat de oude Mickey terugkomt.”
Niet alleen twee blije coureurs, ook BMW Motorrad Motorsport Directeur Marc Bongers was na afloop van de test een tevreden man, de Nederlander in Duitse dienst heeft dan ook alle vertrouwen in het komende seizoen.
Marc Bongers: “Met P1 op de tijdlijst en vier van onze coureurs in de top tien begin ik met vertrouwen aan het seizoen. In december kenden we de nodige problemen, we hadden tijdens deze testdagen te maken met slecht weer en niet echt vergelijkingsmateriaal. We kwamen weliswaar met een goed gevoel naar deze testdagen, maar zonder enig bewijs waar we stonden. In Jerez en hier in Portimão hebben we gelukkig goede en stabiele weersomstandigheden getroffen, en konden we onder nagenoeg perfecte weersomstandigheden en in aanwezigheid van het grootste deel van de paddock de nodige ronden rijden. Met name dit laatste was heel belangrijk omdat we moeten weten waar we staan. We hebben constant in de top drie gestaan met de snelste rijder en dat is prettig. Nu pakken we alles in voor Australië, een heel ander circuit, een circuit met een nieuwe ondergrond (nieuw asfalt) en hardere banden dan we tijdens deze tests hebben gebruikt. Het wordt dus een nieuwe situatie, maar we hebben veel positieve punten waarop we kunnen voortborduren. Het was ook belangrijk om te zien dat de afstelling die we meenamen uit Jerez ook in Portimão meteen werkte. Er zijn nog steeds dingen te verbeteren, we zien zelfs nog wat meer potentieel, maar ik ben blij om te zien hoe de structuur is opgebouwd, ik ben blij om te zien hoe het hele team samenwerkt en ik ben blij met de resultaten. Daardoor kijk ik heel positief naar het seizoen. Het zal ongetwijfeld moeilijk worden; we hebben vorig jaar gezien hoe competitief het veld is, maar we willen bij de snelsten van het veld staan. Ik heb er alle vertrouwen in dat we er zullen staan.”
Over aantal weken breekt op het Phillip Island Grand Prix Circuit in Australië het moment van de waarheid aan voor BMW Motorrad. Hier worden de eerste WK-punten verdeeld en kunnen Razgatlioglu, Van der Mark maar ook Redding en Gerloff laten zien dat de investeringen en inspanningen van de Duitse motorenfabrikant hun vruchten af gaan werpen en dat men in 2024 dan eindelijk dat laatste kleine stapje naar de absolute top kan gaan maken. De eerste voortekenen zijn in ieder geval veelbelovend.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.