De startgrid voor het 2023 FIM Supersport World Championship seizoen kent nog veel vraagtekens. Zoals het er nu naar uitziet zal Dorna Sport het aantal startplaatsen flink inkrimpen, staat er een nieuwe fabrikant en een nieuw team op de deur te kloppen en verkeren veel bestaande teams nog in onzekerheid.
In de MotoGP paddock zijn zo’n beetje alle namen al ingevuld wat betreft de deelnemerslijsten in zowel de Moto3, Moto2 als ook in de MotoGP klasse. Hoe anders is dat momenteel in de WorldSBK paddock. Met name in de WorldSSP categorie is er nog veel onzeker.
We gingen op onderzoek uit over het hoe en waarom. De eerste reden, Dorna Sport is blijkbaar voornemens om het aantal startplaatsen in de World Supersport klasse vanaf het komende seizoen terug te schroeven. Er doen op dit moment verschillende geruchten de ronde maar we moeten er niet raar van opkijken dat er in 2023 een flink aantal minder vaste coureurs aan de start zullen staan die de gehele WK-cyclus rijden. De reden hiertoe houdt verband met de enorm gestegen vrachtkosten voor overzeese wedstrijdweekenden, kosten die de teams normaliter (deels) vergoed krijgen middels een gratis aantal vrachtkilo’s en derhalve door de organisatie betaald worden.
De tweede reden, een logische reden en een gevolg van de eerste. Veel teams zitten hierdoor in onzekerheid en in afwachting van een toezegging over het wel of niet verkrijgen van één of misschien zelfs wel twee startplaatsen.
Opvallend, mede gezien bovengenoemde problematiek, is dat er in 2023 wel een extra fabrikant haar intrede zal doen in de klasse. Naast Ducati, Kawasaki, MV Agusta, Triumph en Yamaha zien we namelijk ook zo goed als zeker de terugkeer van Honda.
In eerste instantie zou het Evan Bros.WorldSSP Yamaha Team de overstap gaan maken van Yamaha naar Honda, maar het Italiaanse team zag hier op het laatste moment van af. Inmiddels is het zo goed als zeker dat het MIE Racing Honda Team naast haar deelname in de WorldSBK klasse in 2023 ook met een team in de WorldSSP categorie aan de start gaat verschijnen. Het Japanse team gaat gebruik maken van de nieuwe CBR 600 RR machine, de machine waarmee Honda het afgelopen seizoen in het Japanse wegrace kampioenschap zo succesvol was. Midori Moriwaki is voornemens om één Aziatisch wegrace talent op te nemen in het nieuwe team terwijl Tarran Mackenzie zo goed als zeker binnenkort zal worden aangekondigd als de coureur die het team meteen vanaf het begin de nodige successen zal moeten bezorgen.
Naast het Mie Racing Team Honda wordt er achter de schermen ook hard gewerkt aan het debuut van een nieuw Aziatisch getint Yamaha WorldSSP team. Het team dat onder de vlag van Yamaha Thailand aan de start zal verschijnen is voornemens om met twee jonge talentvolle Thaise coureurs deel te gaan nemen aan het kampioenschap. Het team zal daarnaast wel een Nederlands tintje krijgen aangezien deze in Nieuwleusen gehuisvest zal worden, gebruik zal maken van Ten Kate Racing Products geprepareerde Yamaha YZF-R6 machines en zal kunnen rekenen op technische kennis van een aantal Nederlandse Ten Kate Racing monteurs.
Als we dan in Nederland blijven, Ten Kate Racing zag Dominique Aegerter onlangs met een tweede door hem behaalde wereldtitel afscheid nemen. De Zwitser maakt in 2023 de overstap naar de WorldSBK categorie. Nog voordat Aegerter zijn laatste wedstrijd reed voor het team uit Nieuwleusen was zijn opvolger al gecontracteerd. De Spanjaard Jorge Navarro – het afgelopen seizoen nog uitkomend in de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap en momenteel herstellende van een vervelende beenblessure – tekende een contract voor 2023. Wie Navarro’s teamgenoot gaat worden is op dit moment nog niet bekend. De belangrijkste namen die hiervoor genoemd worden zijn de Brit Bradley Smith, de Nederlander Glenn van Straalen en de Italiaan Stefano Manzi. Laatstgenoemde lijkt op dit moment de beste papieren te hebben om komend seizoen als teamgenoot van Navarro op te mogen treden.
Een ander Nederlands team, het EAB Racing Team heeft inmiddels de jonge Deen Simon Jespersen aangetrokken en ingeschreven. Kwam het team onder leiding van Ferry Schoenmakers de afgelopen jaren steeds uit met één coureur, momenteel wordt er hard gewerkt aan een team van twee coureurs. Het zou ons niet verbazen, indien Van Straalen buiten de boot valt in Nieuwleusen, hij in 2023 gewoon weer op een snelle EAB Racing Team Yamaha aan de start zal verschijnen.
Wat betreft Jeffrey Buis. De coureur uit Steenwijkerwold zal zo goed als zeker al na één seizoen in de WorldSSP categorie weer terugkeren naar de klasse waarin hij in 2021 wereldkampioen werd, de WorldSSP 300 klasse. Een definitief besluit is er nog niet, maar het lijkt nog slechts een kwestie van tijd alvorens het Belgische MTM Kawasaki Team de terugkeer van Buis naar het team wereldkundig gaat maken. Mocht dit het geval zijn dan wordt de jonge Loris Veneman zo goed als zeker zijn teamgenoot. MTM Kawasaki zal daarentegen ook komend seizoen actief blijven in de WorldSSP categorie met de Spanjaard Adrian Huertas.
Eén bestaand team, het Finse Kallio Racing zal er komend seizoen niet meer bij zijn. Het team heeft onlangs aangegeven dat men het voor gezien houdt en voor het seizoen 2023 geen start meer aan zal vragen.
Onderstaand de 2023 WorldSSP startlijst (per 07-12-2022):
- Kawasaki Puccetti Racing: Can Oncu
- Prodina Kawasaki: Yuta Okaya
- Yamaha GMT94: Valentine Debise
- Aruba.it Ducati: Nicolo Bulega
- MTM Kawasaki: Adrian Huertas
- Arco University Yamaha: Alvaro Diaz
- Orelac Ducati: Raffaele De Rosa
- Althea Ducati: Federico Caricasulo
- Barni Racing Ducati: Oli Bayliss
- CM Racing Ducati: Yari Montella
- MV Agusta Reparto Corse: Marcel Schrötter, Bahattin Sofuoglu
- PTR Dynavolt Triumph: Harry Truelove, (Niki Tuuli)
- Ten Kate Racing: Jorge Navarro, (Stefano Manzi, Glenn van Straalen, Bradley Smith)
- EAB Racing Team: Simon Jespersen, (Glenn van Straalen)
- Motozoo Kawasaki Racing: Luke Power, (Tom Booth-Amos)
- Mie Honda Racing: (Tarran Mackenzie) , (?)
- Yamaha Thailand: (?), (?)
- D34G Ducati: (?)
- VFT Racing: (?)
De schuingedrukte en tussen haakjes genoemde namen zijn nog niet bevestigd en worden genoemd als mogelijke kandidaten. De vraagtekens zijn nog niet ingevulde namen of namen die nog niet bekend zijn bij de Racesport.nl redactie.
Zoals al genoemd verkeren een aantal van bovengenoemde teams nog in onzekerheid, met name over de vraag of men één of twee starts of überhaupt wel een start toegewezen zal krijgen voor het komende seizoen. De komende week zal Dorna hoogstwaarschijnlijk de teams gaan informeren waarna er meer duidelijk zal worden.
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter