Het 2019 IDM kampioenschap gaat dit weekend van start op de Lausitzring. Racesport.nl blikt vooruit op de eerste races van het seizoen in de IDM Superbike 1000, IDM Supersport 600, IDM Supersport 300 en IDM Zijspannen.
Het IDM seizoen 2019 bestaat in totaal uit acht evenementen. Tijdens IDM-ronde op de Nürburgring rijdt alleen de IDM Superbike en nieuw op de kalender is het circuit van Most in Tsjechië. Dit weekend zijn de eerste races op de Lausitzring, waar er dubbele wedstrijden op het programma staan met in iedere categorie Nederlandse kanshebbers voor het podium. Opvallend is dat de kampioenen van vorig jaar, Ilja Mikhalchik (IDM Superbike 1000), Max Enderlein (IDM Supersport 600), Toni (IDM Supersport 300) en Josef Sattler – Uwe Neubert (IDM Zijspannen) allemaal in dezelfde raceklasse van het IDM actief zijn gebleven.
IDM Superbike 1000
Het startveld in de IDM Superbike 1000 klasse lijkt op papier sterker te zijn geworden. Ilya Mikhalchik en Julian Puffe, de kampioen en nummer drie van vorig jaar, verdedigen opnieuw de kleuren van Alpha Racing van Zon BMW, het team van Werner Daemen. De Oekraïner Mikhalchik wist vorig jaar negen van de veertien wedstrijden te winnen. De grote afwezige is Bastien Mackels. De Belg zou net als vorig jaar van start gaan voor Wilbers-BMW, maar het team trok zich kort voor het seizoen terug vanwege de late levering van de 2019 BMW-materialen. Het plan is wel dat het team van Bennie Wilbers later in het seizoen zal instappen wanneer de spullen van BMW geleverd zijn, maar voorlopig lijkt het erop dat Mackels geen rol zal spelen in de strijd om de titel. Wie terugkeren zijn Jan Buhn en Marc Moser. Buhn reed vorig jaar in de FIM Superstock 1000 en omdat deze klasse niet meer bestaat, zien we hem dit jaar terug in het IDM op een BMW van EGS Moto Racing. Moser gaat rijden op een Yamaha R1 van MGM Performance Racing, het team waar ook Danny de Boer en Bobby Bos vorig jaar voor hebben gereden. Moser racete vorig jaar niet, omdat hij zich wilde focussen op zijn studie, maar mag met zijn ervaring in onder andere de FIM Superstock 1000 categorie zeker als een outsider worden gezien.
Ook staan dezelfde drie Nederlanders als vorig jaar aan de start. Pepijn Bijsterbosch kende een goed seizoen 2018 en eindigde als zevende in de eindstand. Bijsterbosch zal net als vorig jaar rijden met zijn eigen Team Dutch Comfort Houses. Voor Ricardo Brink wordt het tweede seizoen op de Yamaha R1 van SWPN. Brink liet vorig jaar een mooie progressie zien en was aan het einde van het jaar steeds vaker in de top-tien te vinden. Brink kende tevens een goede voorbereiding en wil graag de stijgende lijn voortzetten in 2019. Voor Bobby Bos wordt het zijn derde jaar in de IDM Superbike, maar verruilde deze winter de Yamaha R1 voor een Suzuki GSX-R1000 van HPC-Power Suzuki Racing. Bos eindigde vorig jaar één positie voor Brink als tiende in de eindstand. Suzuki heeft dit jaar met Daniel Kartheininger, Toni Finsterbusch en Kevin Sieder nog een aantal snelle troeven achter de hand. De rappe Oostenrijker Stefan Kerschbaumer gaat met de Yamaha R1 van MPB Racing op jacht naar podiumplaatsen. Dan is er nog de Italiaan Alessandro Polita (Honda – Holzauer Racing) en Fransman Erwan Nigon (Kawasaki – Weber Motos), die beiden veel ervaring met zich meebrengen. Al met al heeft het IDM Superbike 1000 dus een mooi startveld en na komend weekend weten we meer over de onderling verhoudingen in dit sterke veld.
IDM Supersport 600
In de IDM Supersport 600 klasse hebben we meerdere Nederlandse kanshebbers voor het podium en mogelijk de overwinning. De 17-jarige Sander Kroeze reed vorig jaar zijn eerste seizoen in deze klasse en sloot af met drie tweede plaatsen, waardoor er dit jaar zeker rekening met hem gehouden moet worden. Kroeze rijdt met een Yamaha R6 met MGM Racing Performance. SWPN heeft met Wayne Tessels ook een potentiële titelkandidaat in huis. De 25-jarige Tessels komt over van de World Supersport klasse. Dan is er ook Vasco van der Valk. Na een sterk openingsjaar in 2017 kon Van der Valk deze lijn niet doortrekken in 2018. Dit jaar is Van der Valk uit op eerherstel en rijdt hij op een Yamaha R6 van Pearle Gebben Racing. Het Nederlandse team maakt dit jaar zijn debuut in deze klasse met Van der Valk en Kevin Mijwaart, die binnen het team overkomt vanuit de Yamaha R3 Cup.
Benro Racing is het derde Nederlandse team op de startlijst en zij hebben het Australisch talent Tom Toparis aangetrokken. De 19-jarige coureur domineerde de afgelopen periode in het Australische Supersport kampioenschap en het wordt erg interessant om te zien wat hij kan op de voor hem onbekende Duitse circuits. Milan Merckelbagh is bij Benro Racing gebleven en mocht vorig jaar al een aantal evenementen ruiken aan de Yamaha R6. Dit deed de 18-jarige coureur uit Heerlen zeker niet onaardig met meerdere top-tien finishes. Dan is er ook nog Guus Boes, de ONK SuperCup 600 kampioen 2018. Boes gaat zijn debuut maken in het IDM en komt uit voor het Duitse team van Buchner Motorsport op een Yamaha R6. Het zijn niet alleen maar Nederlanders die de klok slaan in het IDM, want zij kunnen pittige tegenstand verwachten van onder andere regerend kampioen Max Enderlein, Dennis Lippert, Daniel Rubin, Marc Buchner, Dominik Rubin, Luca Grünwald en Christoph Beinlich. De IDM Supersport 600 klasse rijdt gecombineerd met de IDM Superstock 600 categorie, waar Joep Overbeeke namens Nederland voor uitkomt.
IDM Supersport 300
Het IDM Supersport 300 veld is flink gegroeid ten opzichte van vorig jaar. In 2018 reed deze klasse regelmatig gecombineerd met de Yamaha R3 Cup en dat was ook nodig om er een vol startveld van te maken. Nu bestaat de eerste deelnemerslijst al uit eenentwintig rijders waaronder zes Nederlanders. Ruben Bijman rijdt voor Pearle Gebben Racing en Melvin van der Voort voor SWPN, waardoor beide Nederlandse teams in totaal drie rijders aan de start brengen in het IDM. Colin Velthuizen komt in actie op een Kawasaki Ninja 400 van Nutec-RT Motorsports, het team dat gerund wordt door Rob Vennegoor. Velthuizen heeft de Duitsers Mickey Winkler en Troy Beinlich als teamgenoten. Roy Voermans komt in actie op een KTM voor MVR Racing en er staan ook twee Nederlandse dames aan de start met Mieke Abbink en Corine Brandhorst. De te kloppen coureur is regerend kampioen Toni Erhard, die vorig jaar in de laatste ronde van het seizoen de titel wegkaapte bij Victor Steeman.
IDM Zijspannen
De IDM Zijspannen is dit jaar voor het eerst opgesplitst in de twee klassen; een 600cc en 1000cc categorie. Dit splitsing komt omdat er sinds een aantal jaar in het wereldkampioenschap gereden wordt met 600cc motoren en we deze krachtbron nu ook steeds vaker terugzien in het IDM. De twee klassen rijden wel tegelijk op de baan, maar kunnen dus ieder punten scoren voor hun eigen kampioenschap. Het zal per circuit verschillend zijn hoe de verhoudingen zullen zijn tussen de 600cc en 1000cc spannen. Veel van de topspannen zijn ondertussen overgestapt naar de 600cc motor. In de 600cc klasse staat onder andere Bennie Streuer en Kevin Rousseau op de startlijst. Team Streuer kan flinke tegenstand verwachten van zevenvoudig wereldkampioen Tim Reeves met Mark Wilkes, maar ook bijvoorbeeld van snelle combinaties als Markus Schlosser – Markus Fries en regerend IDM-kampioenen Josef Sattler – Uwe Neubert. Ook Ilse de Haas met bakkenist Ferry Segers zijn deze winter overgestapt naar een Kawasaki 600cc-span. In de 1000cc klasse zijn John Smits en Gunter Verbrugge één van de titelkandidaten, al hadden ze afgelopen weekend een valse start in Hengelo GLD waarbij ze twee keer met technische problemen uitvielen. Hilbert Talens en Frank Claeys verrasten op de Varsselring tijdens de eerste ronde van het ONK met een tweede plaats achter Reeves-Wilkes. Wiggert Kranenburg – Jermaine van Middegaal, Rogier Weekers – Remco Moes, Jord Klok – Kevin Kolsch en Wout Vermeule – Jarno Bouius zetten het totaal op acht Nederlandse combinaties. Naast punten voor het IDM, krijgen alle spannen ook punten voor het ONK op de Lausitzring.
Vanaf vrijdag starten de vrije trainingen op de Laustzring, gevolgd door de kwalificaties en eerste races voor de IDM Supersport 300 en IDM Zijspannen op zaterdag. Zondag is de wedstrijddag met dubbele races voor de IDM Superbike 1000 en IDM Supersport 600, en een enkele race voor de IDM Supersport 300 en IDM Zijspannen.
Handige links IDM Lausitzring:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App